21.11.2015

Batgenser fra Heilt Spesiell


Helt siden jeg så batgenseren når boken "Heilt Spesiell, sy til liten og stor" kom ut, var det noe i meg som likte fasongen men jeg var litt skeptisk på om den løse modellen med de vide ermene ville passe meg. Da var det ikke noe bedre å gjøre enn å bare sy den og prøve den på og jeg må si at all min skepsiss har forsvunnet nå :) Modellen er faktisk veldig flatterende! Batermer (noe som er veldig behagelig å ha på!), vid øverst og stramt rundt hoftene.

Jeg måtte tenke mye på hvordan den ene delen av ermen skulle ligge på det mønstrede stoffet for at mønsteret skulle gå rett vei, men jeg klipper rett fra første gang! Bedre å tenke seg om 2 ganger enn å klippe 2 ganger ;)




Jeg har gjort noen endringer i forhold til mønsteret i boken. For det første synes jeg at utringningen var litt for sotr og klippet derfor utringningen litt høyere opp på mønsteret. Jeg måtte da også klippe halsribben kortere og gjorde den om til en v-hals (dvs at sømmen på ribben er på framsiden og at ribben går i en v). Ermribben har jeg gjort litt lengre for jeg synes at ermene ble litt for kort til min smak etter mønsteret (jeg har klippet 17cm i stedet for 10 cm i str M). Og siste endring jeg gjorde var å forlenge genseren litt for jeg liker ikke å ha ryggen bar når jeg sitter. Dette er forøvrig en endring jeg pleier å gjøre på alle mønstre.


Størrelsen er nok blitt mye diskutert på forskjellige facebook grupper (kanskje mest i den forrige boken). Jeg har nå prøvd 2 voksenmodeller fra boken og kan si at begge tilsvarer det jeg pleier å bruke av størrelse.


Det er kjekt å ha noen gensere som er litt mer spesielle og jeg kommer nok til å sy flere varianter av denne!

1 kommentar:

  1. Den ble uttrolig flott. Tror jeg må sy denne til meg selv jeg også.

    SvarSlett