13.06.2016

Out & about maxikjole



Etter å ha sett Jill / ByJila sine mange fine Out & About kjoler og maxikjoler måtte jeg bare sy en til til meg selv! Jeg har tidligere sydd noen varianter som dere kan lese om her og her, men har aldri prøvd meg på maxivarianten.




Stoffet fikk jeg kjøpt på sluttsalg hos Fabula og om jeg husker rett er det produsert av Majapuu som har mange fine blomsterstoffer.

Mønsteret heter altså Out and About Dress og er til salgs hos Sew Caroline som PDF her. Som nevnt tidligere synes jeg mønsteret er ganske stort og jeg som bruker M til vanlig har sydd str XS med litt ekstra sømmon (som egentlig er inkludert i mønsteret). Caroline Hulse har laget en egen liten veiledning på hvordan man syr denne kjolen uten ermer og man finner denne her. Jeg klippet vekk litt på ermene slik det stod i veiledningen men har kantet både hals- og ermåpningene i stedet for å sy på ribb. Jeg liker godt modellen som er tettsittende oppe og vid og behagelig nederst på skjørtet på grunn av rynkene.



Å legge opp en maxikjole uten hjelp byr på noen utfordringer for det er vanskelig å se om kjolen er helt rett rundt hele kroppen, men med hjelp av speil og flere prøvinger før jeg sydde sømmen ble det bra :)




7 kommentarer:

  1. Kjempefin kjole du har sydd! :)
    Men må bare spørre om stoffet er stretchy eller er det jersy?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er Jersey så det er god stretch i ja

      Slett
  2. Jättefin. Vilket snyggt tyg du har hittat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja jeg elsker stoffet!

      Slett
  3. Jättefin. Vilket snyggt tyg du har hittat.

    SvarSlett