04.05.2014

Ny genser - Milchmonster Toni og DIY på ribb



Jeg har tidligere skrevet to innlegg om Milchmonster sitt mønster som heter Martha (se her og her) og nå måtte jeg også prøve mønsteret som heter Toni. Mønsteret er egentlig til en kjole som i likheten med Martha kan lages på mange forskjellige måter. Den har raglansarmer (som betyr at armene går helt opp til halskanten) og kan lages med eller uten rynkingen ved halsen, med krage, med bånd rundt midten og med rynkingen rundt midten ("babydoll"). Da jeg hadde lyst å lage en genser med raglansarmer tenkte jeg at jeg kunne bruke dette mønsteret og endre den litt til en genser. 



Jeg lagte størrelse S som jeg vanligvis bruker og synes at den er normal i størrelse. I likhet med Martha måtte jeg også her lage armene lenger enn det mønsteret sier. Siden dette skulle være en genser tegnet jeg armene litt videre helt nederst og klippet ribb til å ha nederst der (det blir finere når ikke armene er så smale synes jeg). Jeg tok også genseren inn litt på sidene og lagte ribb nederst der også. Vil dere lære hvordan man lager og syr ribb, se litt lenge ned i dette innlegget :)

Jeg er på ingen måter en tilhenger av dødningshoder og i alle fall ikke på klær men når jeg så en lignende genser på en Facebook gruppe fant jeg ut at jeg måtte sy en selv. Stoffet er kjøpt hos Sydilla og jeg synes at stilen på trykket kan ligne litt på Desigual sine klær. Til armene brukte jeg Stoff og Stil sin gråmelerte ribb, da dette skal være en genser synes jeg det passer bra med litt tykkere stoff. 










Hvordan lage ribb


Ofte må man tegne ribben selv når man kjøper mønster og derfor tenkte jeg å forklare litt hvordan man gjør det. 

Man finner ut hvor stor man vil ha ribben (vil man ha en bred kant eller ikke). Man tar dette tallet og ganger det med 2 siden den skal brettet dobbelt. Så man man også legge til sømrom (min overlock syr med 0,5 cm sømrom så da blir det totalt 1 cm ekstra). På denne genseren er ribben 2,5 cm, det vil si at jeg måtte klippe ribben på 6 cm. Dette er høyden på ribben. Lengden på ribben finner man ved å måle genseren som er ferdig sydd sammen og så trekker man fra noen cm, alt etter hvor rett man vil ha armene. Hvis man tar ribben samme størrelsen så går armene rett, jo mindre ribb man tar jo mer armene vil stå ut over ribben. Det letteste er å legge armen på gulvet og legge ribben brettet i to under (husk å ha strekke riktig vei slik at den strekkes når man har armen i!). Da kan man lett klippe ribben mindre enn armen uten å måtte måle så mye. 


Her ser dere hvordan det ser ut når ribben er litt kortere enn selve armen, da blir det litt "puff".

Sy ribben sammen i korteste enden. Brett i to langs langsidene. Legg sømmen der ribben er sydd sammen på toppen av sømmen der armen er sydd sammen, rett mot rett. Strekk ribben rundt armen og pass på at den blir fordelt jevnt over. Sett fast med nåler og sy enten med overlock eller elastisk søm.


Pass på at disse 2 sømmer ligger rett over hverandre når du syr ribben på rett mot rett. Når man så bretter den ned så ser det fint ut!


Nå det gjelder ribb i livet så gjør man det akkurat på samme måte. Jeg pleier å ta hele ribben som 1 del og bare sy en søm som jeg da legger opp på en av sidesømmene. Men hvis jeg ikke har nok ribb igjen (som med denne genseren) så tar jeg ribben i to deler (altså ribben fram og ribben bak). Husk i så tilfelle sønrom på begge delene! Og så må også begge sømmene på ribben matchende begge sidesømmene nederst på genseren. 


Pass også på at disse linjene ligger rett på hverandre når du syr, på samme måte som på armene.

Slik ser ribben ut når den er sydd sammen med genseren, så bretter man den ned, stryk og man har ribb!

Jeg synes selv at det er veldig kjekt med ribb, spesielt når man har overlock for med ribb slipper man å bruke vanlig symaskin og det går mye fortere!

1 kommentar: