03.06.2015

Stunning Rosy fra Ottobre Design


Det er mange fine mønstre i det siste barnenummeret fra Ottobre (3/2015). Jeg har sydd noen buksedrakter til datteren fra nummeret og det som er så kjekt med akkurat dette nummeret er at det er 2 voksenmønstre også: t-skjorte til herre (med matchende mønster til gutt) og kjole til dame (med matchende kjole til jente).


Jeg synes dette kjolemønsteret som heter Stunning Rosy var veldig fint og da måtte jeg selvfølgelig prøve å sy den selv også. Jeg synes at Ottobre sin veiledning ofte er veldig vanskelig å forstå og denne gangen var nok ingen unntak. I og med at jeg har sydd en del fra før gikk det greit, men jeg ville kanskje ikke anbefalt denne kjolen til en nybegynner, med mindre man får hjelp til å forstå veiledningen.


Jeg har følgt mønsteret med følgende endringer:
- Jeg prøvde meg på framilon men synes det var enklere å bruke 2 rynketråder for å rynke overdelen og skjørtet.
- I veiledningen står det at man skal stryke vlieselin på båndet rundt midjen, jeg har ikke gjort fordi jeg ville at kjolen forsatt skulle være lett tøyelig rundt midjen.
- På halsribben skal man også stryke vlieselin samt at denne består av forskjellige mønsterdeler. Jeg har målt halsåpningen etter å ha rynket den og skjært en remse med en lengde på 75% av målet og 7 cm høy. Denne har jeg da sydd fast som vanlig halsribb og uten vlieselin.
- Jeg prøvde meg på framilon på baksiden men synes det ble for stramt og jeg var ikke helt fornøyd med sømmen. Jeg prøvde meg da på elastisk undertråd, som er litt mer tøyelig og det ble veldig bra. Men når jeg prøvde kjolen på synes jeg det ble litt rart at det røde båndet bare var på framsiden, derfor har jeg endret mønsteret slik at båndet fortsetter rundt. Jeg har da klippet en remse på samme høyde som båndet på framsiden og målt ryggen min for å få rett lengde. Det gjør at man må strekke båndet litt for å få det til å passe til kjolens baksiden og da får man litt lignende effekt som med framilon eller rynketråd.
Om jeg skulle sydd båndet i samme stoff som hovedkjolen hadde jeg nok gått for elastisk undertråd.


Jeg er veldig fornøyd med kjolen. Størrelse 38 passer perfekt og jeg synes kjolen har en veldig fin passform. Og lommer i en kjole kan være veldig praktiske også! Om man bruker samme stoff som resten av kjolen vises de nesten ikke, men de er der!


4 kommentarer:

  1. Knall lekker kjole! Satt som et skudd på deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og takk for inspirasjonen ;)

      Slett
  2. Så fin! Liker å lese "anmeldelsene" du av og til har av mønstre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Jeg liker å lese andre sine anmeldelser av mønstre og synes det er veldig nyttig før jeg syr selv, så kjekt å kunne hjelpe andre!

      Slett