Viser innlegg med etiketten ottobre. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten ottobre. Vis alle innlegg

16.07.2015

Twist knot maxikjole


Jeg liker veldig godt Twist knot mønsteret fra Ottobre 2/2013 (som jeg tidligere har sydd denne tunikaen av). Jeg synes knuten er veldig elegant og forstørrer brystet for de som ikke har så store bryst, samtidig er det rynker under brystet som godt skjuler om man har litt mage.


På baksiden fortsetter båndet som gir en fin effekt der også.


Stoffet ble kjøpt av en dansk nettbutikk som jeg ikke helt husker nå og jeg hadde denne kjolen i tanken når jeg kjøpte dette. Egentlig var kjolen ment til et bryllup men stoffet kom aldri fram i tiden... Stoffet er viscose jersey, er veldig lett og har et fint fall som er perfekt til denne type kjole.


Kjolen er forlenget til maxikjole ved å tegne linjen på siden videre og klippe stoffet lenger.

Min variant er også uten ermer. Jeg har vrangsydd framsiden siden stoffet var dobbelt i utgangspunkt. Jeg tenkte egentlig å vrangsy baksiden også men 2m holdt så vidt og jeg hadde ikke nok stoff til å klippe en ekstra bakdel, derfor har jeg kantet armåpningen på baksiden. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå å kante med coveren og kantebåndsapparat og bruke noe annet enn ribb. Men det gikk veldig bra å bruke viscose jersey også! Jeg måtte bare være forsiktig og holde stoffet opp foran kantebåndsapparatet fordi det krøllet seg veldig lett når det bare hang ned.


Rundt stroppene har jeg sydd fast et bånd til å rynke stroppene litt sammen. Jeg synes dette gir en veldig fin effekt og jeg ble veldig inspirert av Renate sin maxikjole med disse båndene på.


02.07.2015

En turkis sommerkjole


Dette stoffet fra Liandlo måtte jeg bare få tak i når jeg så kjolen som Renate sydde (se bloggen og kjolen hennes her). Heldigvis gikk 1,5m og frakt rett under tollgrensen!

Mønsteret jeg har bruk er Stunning Rosy fra Ottobre Design 3/2015 og jeg har sydd en kjole av mønsteret tidligere (se her). Den gangen synes jeg ikke jeg fikk til englestrikken/Framilon fint nok og brukte ribb i stedet. Til denne kjolen hadde jeg lyst å ha hele kjolen i samme stoff og da måtte jeg bare samle litt mot til å prøve meg på englestrikken igjen.




Jeg kjøpte Framilon fra Ottobre på Etsy og denne var det mye mer strekk i enn den gamle englestrikken jeg hadde liggende fra Stoff og Stil. Jeg synes fortsatt at det blir finere å rynke med 2 rynketråder (selv om jeg brukte Framilon teknikken på denne kjolen) der det skal være rynker på framsiden (på overdelen og skjørtedelen). Med 2 rynketråder synes jeg det er mye lettere å fordele stoffet og rynkene jevnt. Men Framilon på baksiden av kjolen synes jeg ble veldig bra. Framgangsmåten jeg har brukt er følgende:

1. Marker midten på kjolens bakstykke og marker midten på Framilon båndet.
2. Jeg brukte limpenn til å lime den ene enden av båndet til stoffet slik at den holdt seg på plass mens jeg sydde et par sting.
3. Strekk båndet slik at midten på båndet treffer midten på kjolen. Du må strekke en del, sørg for at du strekker lik hele veien. Jeg måtte hjelpe maskinen å dra stoffet bakover når jeg måtte strekke så mye i båndet.
4. Jeg sydde vanlig rettsøm med stinglengde 2, men vurderer å sy sikksakk neste gang, jeg tror det kanskje vil bli finere.
5. Når du har kommet til midten strekker du båndet igjen slik at enden på båndet treffer enden på bakstykke.

Effekten ble veldig fin synes jeg, spesielt om man bruker samme stoff på hele kjolen.



En ting som jeg gjorde litt annerledes denne gangen og som kan være et tips til de som har tenkte å sy kjolen er å klippe englestrikken som skal i lommen på samme lengde som åpningen på lommedelen. Sist klippet jeg den på samme lengde som åpningen på kjoledelen, som er litt større en lommedelen og da ble lommene stående litt ut på kjolen. Det ble mye bedre nå!

Jeg har ikke gjort noen endringer på mønsteret bortsett fra at jeg droppet vlieselin på midjebåndet og at jeg sydde vanlig ribb rundt halsen (jeg klippet ribben 65 x 5 cm og synes det ble bra til str 38), også uten vlieselin.



Jeg er klar for sommeren og kan aldri få nok turkis i skapet! :)

03.06.2015

Stunning Rosy fra Ottobre Design


Det er mange fine mønstre i det siste barnenummeret fra Ottobre (3/2015). Jeg har sydd noen buksedrakter til datteren fra nummeret og det som er så kjekt med akkurat dette nummeret er at det er 2 voksenmønstre også: t-skjorte til herre (med matchende mønster til gutt) og kjole til dame (med matchende kjole til jente).


Jeg synes dette kjolemønsteret som heter Stunning Rosy var veldig fint og da måtte jeg selvfølgelig prøve å sy den selv også. Jeg synes at Ottobre sin veiledning ofte er veldig vanskelig å forstå og denne gangen var nok ingen unntak. I og med at jeg har sydd en del fra før gikk det greit, men jeg ville kanskje ikke anbefalt denne kjolen til en nybegynner, med mindre man får hjelp til å forstå veiledningen.


Jeg har følgt mønsteret med følgende endringer:
- Jeg prøvde meg på framilon men synes det var enklere å bruke 2 rynketråder for å rynke overdelen og skjørtet.
- I veiledningen står det at man skal stryke vlieselin på båndet rundt midjen, jeg har ikke gjort fordi jeg ville at kjolen forsatt skulle være lett tøyelig rundt midjen.
- På halsribben skal man også stryke vlieselin samt at denne består av forskjellige mønsterdeler. Jeg har målt halsåpningen etter å ha rynket den og skjært en remse med en lengde på 75% av målet og 7 cm høy. Denne har jeg da sydd fast som vanlig halsribb og uten vlieselin.
- Jeg prøvde meg på framilon på baksiden men synes det ble for stramt og jeg var ikke helt fornøyd med sømmen. Jeg prøvde meg da på elastisk undertråd, som er litt mer tøyelig og det ble veldig bra. Men når jeg prøvde kjolen på synes jeg det ble litt rart at det røde båndet bare var på framsiden, derfor har jeg endret mønsteret slik at båndet fortsetter rundt. Jeg har da klippet en remse på samme høyde som båndet på framsiden og målt ryggen min for å få rett lengde. Det gjør at man må strekke båndet litt for å få det til å passe til kjolens baksiden og da får man litt lignende effekt som med framilon eller rynketråd.
Om jeg skulle sydd båndet i samme stoff som hovedkjolen hadde jeg nok gått for elastisk undertråd.


Jeg er veldig fornøyd med kjolen. Størrelse 38 passer perfekt og jeg synes kjolen har en veldig fin passform. Og lommer i en kjole kan være veldig praktiske også! Om man bruker samme stoff som resten av kjolen vises de nesten ikke, men de er der!


14.01.2015

Bessie i nydelige lotus blomst



Jeg har lenge hatt mønsteret Bessie fra Ottobre 5/2010 ligggende tegnet av, men har av en eller annen grunn alltid funnet et annet mønster å sy av.



Men nå ble det endelig en Bessie på meg, med noen få endringer. Jeg sydde str 38 og den passer perfekt. Jeg forlenget bade ermene  og nederdelen noen få cm og sydde på kantebånd i stedet for å brette opp.



Jeg brukte også kantebånd rundt nakken og sydde ikke stoffet på som ribb slik det star I beskrivelsen. Da klippet jeg også stoffet litt lenger opp slik at utringningen ikke skulle bli for stor uten ribb. Jeg brukte heller ikke strikk under brystene. Jeg satt på 3 trykknapper i plast fra KAM og synes hvit passet best til genseren.



Jeg synes rosa og grå passer så godt sammen! Jeg har egentlig aldri vært en rosa-person, men det å få en datter må ha gjort noe med min fargesmak... Dette nydelige jerseystoffet kan kjøpes hos Liandlo.

26.10.2014

Matchende søskensett med søte rever


Denne uken var jeg så heldig å få min andre pakke som en del av Olivias sitt designteam. De første stoffet jeg hadde lyst å sy av var et søt revestoff fra Lillestoff som jeg synes passer både til gutt og jente. Alle stoffer brukt i dette settet kan kjøpes hos Olivias.

Kjolen jeg sydde til Inara er etter et tysk PDF mønster som heter Herzdame, som kan kjøpes her. Jeg sydde str 80 og synes den samsvarer godt med norske størrelser.




Kjolen har rynker både på skuldrene og på skjortedelen. I tillegg kan den også syes med lommer, som jeg har gjort. Jeg valgte et grått jersey stoff med hvite prikker. 


Jeg sydde også matchende tights av polkadot jerseyen. Utgangspunktet var et tights mønster fra Ottobre 4/2014, men den viste seg å være altfor stor til vår lille jenta, så da brukte jeg en tights hun hadde til å endre på mønsteret.

 

Til genseren brukte jeg mønsteret "Autumn forest" fra Ottobre 4/2014. Jeg sydde på en knappestolp (som er også er en del av mønsteret) og sydde på 2 treknapper fra Stoff og Stil.




Jeg brukte også for første gang kantebåndsapparatet til coveren til å sy kantebånd både rundt nakken og rundt ermene nederst. Det var en periode der jeg vurderte å gi opp og heller bruke vanlig maskin men jeg er glad for at jeg kjempet mot maskinen og fikk det til å funke til slutt! Det ser ikke bare mye bedre ut men kantebåndet kan strekkes mye mer når det er sydd på med coveren.






Fine søskenbilder ble det dessverre ikke, så derfor blir det bare bilde av hver av dem separat!

17.07.2014

Ottobre Design twist knot & Hamburger Liebe






 
Denne toppen har egentlig vært halvferdig en stund nå. Jeg hadde kjøpt 1 m av dette nydelige fuglstoffet fra Hamburger Liebe hos Håndlaget av Ingrid men fant ut mens jeg klippet at jeg ikke hadde nok til den siste armen. Da hun var reist på ferie da måtte jeg vente noen uker før jeg kunne ferdigstille dette prosjektet.
 
Mønsteret heter Twist Knot og er fra Ottobre Design 2/2013. Jeg har så langt alltid klippet mønsteret i str 38 uten å legge til sømrom, da pleier det å passe perfekt (jeg bruker str 38 i klær til vanlig).
 



 
Toppen har rynker midt foran og midt bak. Det tok litt tid å forstå hvordan båndet på ryggen skulle festes, men etter å ha lest veiledningen noen ganger forstod jeg det slik at båndet brettes i 2 og legges mellom overste og nederste delen av bakstykke. Når den er ferdig sydd så henger på en måte bare midten fast og det ser ut til at det ikke er festet.
 
 
 
 
Jeg synes det ble veldig fin med knuten foran og akkurat denne delen var faktisk lettere å forstå enn jeg trodde på forhånd. Det eneste problemet jeg hadde var at det ble så mange lag med stoff at det ble litt vanskelig å sy. Det var umulig å sy under knuten med overlock så jeg måtte bruke vanlig symaskin og trestingssikksakk etterpå.
 
 
 
 


Nå har jeg 1,5 m minus en arm igjen og lurer på om det kanskje skal bli en kjole etter Milchmonster sitt mønster (lik kjolen her)?

10.07.2014

En ukjent sukkersøt side? - Jersey Blazer fra Ottobre Design


I bursdagsgave fikk jeg både noen utgaver av Ottobre Design og gavekort på Stoff og Stil, så disse måtte brukes! Jeg har helt siden jeg fikk bladene tenkt at jeg skulle lage "Jersey Blazer" fra Ottobre Design 2/2013 (nr. 12 på bildet). I bladet viser de en svart blazer, men det synes jeg ble litt kjedelig siden man lett kan kjøpe lignende på butikker. Jeg hadde kjøpt et rosa French terry lignende stoff fra Stoff og Stil (på nettsiden heter det Chameuser) som jeg tenkte å sy bukse til Inara av. Så kom jeg på at det kanskje kunne blitt fint å bruke det sammen med et blondestoff jeg hadde liggende etter bursdagskjolen jeg sydde til Inara (se innlegget her).


Mønsteret var veldig rett fram. Jeg klippet delene i str 38 men ble litt redd da jeg innså at jeg hadde glemt å legge til sømonn. Heldisvis var den passe løs til å ha t-skjorte under og passe stram at den ikke er for "baggy". Hvis jeg syr en til skal jeg klippe den på akkurat same måte!

Blazeren har både lommer og knappehull, noe jeg aldri har prøvt meg på før. Spesielt knappehull har jeg alltid prøvt å unngå og heller brukt trykkknapper. Men så man man kunne utfordre seg selv litt og lære nye ting. Jeg blir veldig inspirert av programmer som for eksempel The Great Brittish Sewing Bee (som forresten får en norsk versjon til høsten!). I slike programmer utfordres deltakere ofte til å prøve ting som de aldri har gjort før med som regel veldig gode resultater til slutt. Det er på denne måten man øker sykunnskapene sine tenker jeg!

Lommene var mye enklere enn jeg trodde. Jeg brukte blondestoff som jeg sydde fast til det rosa stoffet med vanlig sikksakk først og så var det bare å forme den etter formen i papp jeg hadde klippet ut etter mønsteret, stryke og sy den på med vanlig rettsøm!

 
 
Å sy knappehull var også enklere enn jeg trodde. Jeg målte opp slik at det ble lik avstand mellom knappene og så tegnet jeg en strek på begge sider av knappen for å få rett størrelse. Jeg har dessverre ingen automatisk knappehullsfunksjon på maskinen min men allikvel ble det veldig lett med 4-trinns knapphullsfunksjonen. Jeg brukte ikke vlieselin bak fordi jeg tenkte at 2 lag med French terry var nok, men jeg ser at stoffet har strukket seg litt der knappehullene er slik at de ikke ligger helt flat. Dette gjør ingenting når knappene er i men når genseren henger løs plager det meg litt, så neste gang skal jeg prøve med vlieselin. Eller har noen av dere andre tips?





Jeg er egentlig ikke en person som har på mye rosa. Det eneste jeg har er noen få rosa t-skjorter, men de er litt mer korall og aprikos i fargene. Så det å bruke babyrosa til meg selv var veldig uvant. Jeg synes resultatet ble veldig fint men uvant å ha på så jentete klær :-)