Viser innlegg med etiketten mialuna. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mialuna. Vis alle innlegg

18.09.2015

Dilla på vinyltrykk



Jeg har i det siste blitt veldig glad i å sy litt mer nøytrale plagg til meg selv og siden jeg nå har fått min egen Silhouette Portrait maskin så er det vel ingenting bedre med ensfarget jersey og et kult trykk? Jeg har brukt melert jersey fra Byjila til denne genseren. Jeg elsker den melerte effekten og synes den gjør plagg det lille ekstra sammenlignet med bare vanlig ensfarget jersey.


Fjæren har jeg funnet selv på internet og tracet i Silhouette Studio. Dette er egentlig ikke så veldig vanskelig og det kule er at man kan finne nesten hvilken som helst tegning på nettet og få dette på en genser i den fargen og størrelsen man ønsker! På fjæren har jeg brukt metallic heat transfer vinyl fra Gladagrodan og den satt seg på stoffet veldig lett.


Mønsteret jeg har brukt er mitt favorittmønster til enkle gensere: Lady Rose fra Mialuna uten hette. Jeg har brukt covermaskinen til å sy rosa stikninger rundt halsen og til opplegg nederst og rundt ermene.

Det er ikke alltid så lett å ta bilder med ungene hjemme og i dag var det en liten jente som absolutt ville være med på bildene!


Jeg forbereder meg om dagen til høstmarked på Tou Scene i Stavanger og har sydd ganske mye i det siste. Og man vet vel at man har sydd litt for mye når man prøver å finne pedalen på pc-en for å skrive et blogginnlegg? :p

04.08.2015

Lady Rosalie i blondestoff

Jeg var veldig begeistret for dette blondestoffet fra Olivias når jeg kjøpte. Når jeg ikke sydde av det med en gang jeg fikk det i posten og det bare ble liggende ble jeg veldig i tvil på om jeg kanskje hadde gått litt lei både fargen og mønsteret.


Nå trengte jeg en ny topp til ferien og da tenkte jeg på dette blondestoffet. Jeg er fortsatt litt i tvil på hva jeg skal sy av resten av stoffet men synes at toppen ble veldig fin i alle fall!


Mønsteret jeg har brukt er Lady Rosalie fra Mialuna men uten ribb rundt halsen og armåpningen. I stedet har jeg klippet mønsteret uten sømmon akkurat der og kantet med samme jersey som resten av toppen. Jeg har lenge unngått å kante med noe annet enn ribb fordi jeg trodde det var vanskelig. Nå som jeg har fått prøvd å kante med både jersey og viscose jersey synes jeg det egentlig er veldig lett og ingen grunn til å gru seg!! Det eneste man må passe på i forhold til ribb er at man holder stoffet bent foran kantebåndsapparatet slik at det ikke bretter seg når det blir matet inn. Jeg synes det er veldig fint å bruke samme stoff som resten av plagget til kantebånd og stoffet som blir kantet holder seg mye flatere. Når man kanter med ribb synes jeg stoffet veldig lett trekker seg litt sammen, det unngår man ved å bruke vanlig jersey.


En ting som jeg var oppmerksom på var de lyse og mørke deler på stoffet. Jeg tenkte det var finest at den lyseste delen var over brystene og den mørkeste over magen. Jeg måtte da også passe på at disse delene traff i siden på bak- og framsiden. For å gjøre det klippet jeg først framsiden og la spissen under armen på stoffet jeg skulle klippe til baksiden. Da er det lett å se hvor man skal klippe for at det skal matche.

Det har ikke vært den beste sommeren her men heldigvis fikk toppen lufte seg i litt finere vær i Belgia :)

 


05.06.2015

Prøvesying av Lady Rosalie for Mialuna


Jeg har tidligere prøvesydd Lady Serena for Mialuna (se innlegg her) og elsker hennes mønstre. Denne gangen har hun laget et mønster til en topp til dame i 2 varianter: tettsidende eller vid.
 

Jeg har prøvesydd den tettsittende varianten av dette nydelige nostalgiske stoffet fra Olivias. Stoffet selger per rapport og for å få trykket av de søte barna på rett høyde uten å begynne å klippe i neste trykk måtte jeg skøyte på skuldrene. Dette synes jeg egentlig ble en fin effekt!


Jeg har sydd str 38 som jeg pleier å bruke i Mialuna sine mønstre og denne passer perfekt. Jeg liker veldig godt passformen til Mialuna sine mønstre: tettsittende uten å være alt for stramt rundt magen.

Ifølge veiledningen skal man sy ribb rundt halskanten og armåpningen men jeg klippet ingen sømmonn her og sydde på kantebånd i stedet. Jeg tror dette kommer til å bli min nye kosetopp denne sommeren og jeg vurderer sy en joggebukse til også :)

Følg med på Mialuna sin side for mønsteret blir nok snart lagt ut for salg :)
 

04.05.2015

Lady Rose i glitter french terry med påfugl



Husker dere min siste Lady Rose med vinyltrykk av en ugle (se her)? Når jeg kjøpte dette trykket kjøpte jeg også denne påfuglen og siden jeg liker Lady Rose mønsteret så godt ble det en til med vinyltrykk.



Det jeg liker så godt med mønsteret er at den er veldig "casual", den er litt tettsittende over brystene men løsere rundt magen og halsen er litt lenger ut på skuldrene enn andre gensere. Man kan sy den med hette (slik jeg har gjort her) eller man kan sy på vanlig halsribb slik som jeg har gjort på denne. Og i tillegg går det veldig fort når man dropper hetten!




Genseren er forlenget ca 10 cm og lagt opp med dobbelnål på coveren med brett på 3 cm. Ermene er forkortet til å være 3/4 og lagt til ribb. Halsribben til min genser i str 38 er klippet 60 cm lang og 4,5 cm høy. Halsribben er sydd ned med dobbelnål på covermaskinen fordi jeg synes det er finest når den ligger helt flat.



Stoffet jeg har sydd av er glitter French Terry produsert av Lillestoff som snille Judith Kjekk og Søt bestilte inn spesielt til meg! Stoffet er ikke økologisk men er veldig myk og jeg elsker den grovere baksiden med de store løkkene. Jeg brukte innsiden av stoffet til å sy ribb nederst på ermene og dette synes jeg ga genseren et kult og litt mer sporty utseende.



Påfuglen er i svart vinyl med sølv og blå glitter detaljer, noe jeg synes passer veldig godt til dette glitterstoffet. Jeg liker så godt å bruke vinyl på ensfargede stoffer, for det er virkelig prikken over i'en men samtidig så blir plagget fortsatt ganske nøytralt.

Samtidig med denne sydde jeg en til genser av samme mønster, men denne på bestilling til en god venninne. Hun bruker samme størrelse som meg så her var det veldig lett fordi jeg ikke trengte å gjøre noen endringer! Den eneste utfordringen på denne var å få stripene til å matche på sidene og under ermene, men jeg synes jeg fikk det til greit! Halsribben klippet jeg andre veien slik at stripene vises der også. Håper mottakeren blir fornøyd!



21.04.2015

Lady Rose med vinyltrykk



I går sydde jeg raskt en genser til meg selv. Denne gangen hadde jeg lyst på noe litt mer nøytralt som kan brukes til de fleste anledninger.



Jeg er så heldig å kjenne noen som kunne fikse et vinyltrykk til meg og jeg valgte blant annet denne uglen. Jeg elsker slike blomstrete tegnigner! En Silhouette Cameo eller Portrait står på ønskelisten men foreløpig er det kjekt å kjenne andre som kan fikse det til meg :) Trykket er i gull og uglen har blåe øyne med litt glitter i (noe som var umulig å fange på bildene!). Jeg fikk tips om å ikke bruke strykebrett men en skjærefjøl i stedet for og det funket veldig bra. Jeg måtte stryke på flere ganger fordi jeg ikke fikk løsnet all vinyl på første forsøk men det ble bra til slutt! Nå håper jeg det ser like bra ut etter første vask...



Rundt halsen har jeg sydd en stikning med 2 nåler i blå som matcher uglen sine øyne og på ermene har jeg også brukt 2 nåler men sydd en pyntesøm.



Mønsteret jeg har brukt er Lady Rose fra Mialuna, som jeg tidligere har sydd denne hettegenseren av. Denne gangen brukte jeg ribb rundt halsen og nederst på genseren. Jeg liker veldig godt at genseren er litt vid rundt livet og den er veldig behagelig å ha på. Stoffet er utrolig myk jersey fra Lisi Design på Kleppe.

Nå har jeg en påfugl liggende som også skal på en lignende genser når jeg bare får bestemt meg for hvilken farge stoff jeg skal bruke.

Ha en fin kveld!

13.01.2015

Mister Comet fra Mialuna



Når hele familien har fått hjemmesydde klær så måtte selvfølgelig mannen også få sin første hjemmesydde genser til jul. Jeg synes det er litt vanskelig å finne fine mønstre til menn men heldigvis hadde Mialuna et fint hettegenser mønster som heter Mister Comet.


Mønsteret kjøpes som PDF, noe som jeg har blitt veldig glad i. Den kan kjøpes her. Størrelsene går fra XS til XXXL så denne genseren vil nok passe de fleste! Sidene på genseren er 2-delt slik at man kan ha en stripe på siden. I tillegg kan man ha stripe på hetten også.





Jeg valgte å bruke svart isoli/sweat (kjøpt fra Kjekk og Søt) som hovedstoff, rød jersey til stripen og rød ribb på ermene og nederst på genseren. Genseren er relativt lett å sy men tar litt tid pga at det er en del forskjellige deler. Og om du gjør som meg og syr coversøm over alle sømmer så tar det enda mer tid! Men jeg synes det ble en fin detalj men den røde sømmen.

Til snoren skjærer jeg bare en bit jersey (ca 2-3 cm), trekker i begge ender og så krøller den sammen.



Mannen var i alle fall fornøyd med julegaven sin!

16.12.2014

Prøvesying av Lady Serena for Mialuna


Jeg var så heldig å få lov å prøvesy et nytt mønster for Mialuna som heter Lady Serena og som vil komme for salg en gang i januar i nettbutikken hennes her.


Mønsteret har 2 varianter: med hette eller med krage. Jeg kommer nok mest sannsynlig til å sy begge variantene men først ut var varianten med hetten. Jeg klippet str 38 og la til ekstra sømmon (noe som ikke er inkludert i mønstrene) og dette passet perfekt.


Stoffene jeg har brukt er stripete sommer sweat fra Lillestoff, et stoff som er utrolig myk og stretchy og som kan ligne litt på French terry på baksiden. Jeg har kombinert dette med rosa ribb, begge stoffene er fra Uglemor Design.


For å sy den rosa coversømmen på hetten har jeg først sydd hettens ytter- og innerside sammen med blondene mellom, så har jeg brettet det rett side ut og sydd en coversøm over begge lag. Blonden jeg har brukt er engelsk blonde fra Stoff og Stil. Langs ermine har jeg også sydd rosa coversøm. Jeg prøvte å gjøre det same rundt  halsen men coveren min synes dessverre at 5 lag med stoff var litt i det meste lage så derfor sydde jeg ned overlocksømmen på vanlig maskin istedet. Jeg synes at genseren ser best ut om man syr en søm over ribben nederst også, så her har jeg brukt coversøm.



Jeg prøvde så godt jeg kunne å matche stripene i sidesømmen, noe jeg synes jeg fikk godt til :)



For min del så var mønsteret perfekt og jeg er veldig glad at jeg fikk lov å være en av de første til å prøve ut et mønster :)


Ha en fin dag videre!

22.11.2014

En Lady Rose i min yndlingsfarge



Jeg var så heldig å få teste et nytt French Terry stoff fra Kjekk og Søt og i tillegg fikk jeg min yndlingsfarge turkis!

Mønsteret jeg har brukt er Lady Rose fra Mialuna. Som de fleste mønstre jeg bruker så skrives også denne ut som PDF men veiledningen er dessverre på tysk (men med mange gode bilder). Jeg sydde størrelse 38 og synes at det samsvarer godt. Sømmon er ikke inkludert i mønsteret så det la jeg til.


Jeg brukte min cover til å sy coversøm rundt halsen, rundt ribben på ermene og nederst på genseren og rundt skuldersømmen. Jeg slet litt med hoppesting, mest sannsynlig pga at stoffet var litt tykkere enn vanlig jersey, men jeg synes at resultatet ble bra. Turkis og brun er en av mine favorittkombinasjoner.




Genseren er veldig behagelig men neste gang må jeg vurdere å lage ermene litt større kanskje, i alle fall om jeg bruker stoff der det ikke er like mye stretch i som vanlig jersey. Det som gjorde at jeg kjøpte mønsteret var fasongen på hetten og at åpningen til stroppen er litt på siden. Stroppen er en bit jersey som jeg klippet slik at stripene var synlig på stroppen (jeg klippet da mot trådretning).



Jeg har planer om å sy en til i vanlig jersey og vurderer å lage en sew-along med syveiledning på norsk om noen av dere ønsker dette?

31.07.2014

A guilty (flamingo) pleasure - Lady Carolyn fra Mialuna



Det er noe som gjør at jeg liker så mange tyske mønstre. På Dawanda kan man finne mange fine mønstre og i tillegg følger jeg en del tyske blogger (for eksempel Vanderhand og Joma Style) som bruker mange tyske mønstre.

Lady Carolyn fra Mialuna så jeg først hos Joma Style og her kan dere se mange hennes versjon: http://joma-style.blogspot.com/2014/05/rums-28-mit-lady-carolyn.html
Toppen kan lages med korte, 3/4 eller lange armer og alt dette er inkludert i mønsteret som skrives ut som PDF. Veiledningen er på tysk men det er mange bilder som gjør at det ikke er så vanskelig å forstå hvordan den skal syes.

Jeg klippet opp størrelse 38 som er den størrelsen jeg bruker til vanlig og den passer perfekt. Det jeg har opplevd så langt er at størrelsen på tyske mønstre stemmer veldig godt overens med hva jeg bruker til vanlig mens amerikanske mønstre noen ganger kan være litt store (men da er det bare å gå ut fra kroppsmål og se på tabellen over størrelsene).



Toppen synes jeg ble litt for kort for min smak så jeg la til ribb nederst. For forklaring på hvordan jeg gjør dette kan dere lese innlegget her. mønsteret inkluderer ribb på armene som overlapper og som man kan sette trykknapper på. Jeg brukte lilla trykknapper fra Lykkedragen bade rundt halsen og rundt armene.

 
Om jeg kan si det selv så er jeg blitt mye flinkere til å matche sømmer enn det jeg var før. Trikset jeg bruker nå er å sy ribben sammen til en sirkel på vanlig maskin og ikke overlock. På denne måten kan man brette sømmen til hver sin kant før man syr ribben på plagget. Da er det lettere å matche sømmene og det blir helt flatere. På bildene under kan dere se sømmen på skulderen og sømmen nederst.

 

Begge stoffer jeg har brukt på denne toppen er kjøpte jeg via en facebookside for kjøp og salg av metervarer men etter et google søk ser jeg at flamingostoffet også kan kjøpes på Dawanda (Tyskland) og Stofdepotet (Danmark).

 
 

Jeg ble veldig i tvil på om flamingoer passer til voksentøy men så synes jeg også at dette stoffet var så kult at jeg bare måtte sy  noe til meg selv :-) Kanskje ikke denne toppen kan brukes på jobb,men når jeg er hjemme tror jeg den skal brukes mye!!

Hva synes dere? Passer stoffet til voksentøy? Når ville dere brukt den, ville dere gått på jobb med den (kontorjobb)?