01.11.2015

Agnes fra Tilly and the Buttons

 
















Det er lenge siden jeg har prøvd et nytt mønster nå og er glad for at jeg fikk sy noe av de nye farger av kløvere fra Olivias (de forskjellige fargene finner man i nettbutikken her). Jeg brukte det brune stoffet med blå kløvere og hvite "melkeblomster".

De som har fulgt med på "The Great Brittish Sewing Bee" husker kanskje Tilly. Hun har nå sin egen nettside og har gitt ut en bok. På nettsiden hennes selger hun også forskjellige mønstre og jeg falt med en gang for mønsteret som heter Agnes.

Mønsteret til denne genseren inneholder forskjellige varianter. Man velger om man vil ha en helt enkel basisgenser med lange eller 1/2 ermer, men man kan også gå for varianten med puffermer og englebånd/Framilon på både ermene og brystet. Da dette var første gangen jeg testet dette mønsteret hadde jeg lyst å prøve både puffermer og rynking over brystet.



Jeg hadde sett noen bilder på Instagram og synes at genseren så veldig tettsittende ut, derfor brukte jeg et annet mønster for å finne den rette vidden (i etterkant ser jeg at den kunne vært litt mer tettsittende, men det får jeg endre på til neste gang!).

Jeg synes det var veldig vanskelig å velge størrelse utifra måltabellen. Jeg var 3 forskjellige størrelser på de forskjellige målene, selv om jeg aldri pleier å gradere mellom størrelser på mønstre. Det jeg gjorde da var å legge et godt prøvd mønster jeg liker oppå dette mønsteret og se hvor linjene traff. Da fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på størrelse 3 (jeg bruker 38/M til vanlig). Det viste seg å være et godt valg og satt godt overalt.




Jeg klippet halskanten etter mønsteret men fant fort ut at 10% mindre enn halsåpningen ikke var nok og at halskanten sto ut, derfor målte jeg bare selv og brukte samme høyde som på mønsteret men 25% mindre enn halsåpningen som jeg pleier å gjøre.

Framilon skulle brukes på ermene og på brystet og det var overraskende lett å få til. Et genialt triks jeg lærte fra veiledningen (som forøvrig er på engelsk men veldig lett å forstå men mange gode bilder) var å klippe båndet 3 cm lengre enn det man trenger slik at man har noe å holde fast i.







Jeg liker mønsteret veldig godt og synes det ble en flott effekt med både rynker og framilon på ermene. Mønsteret kommer jeg garantert til å sy av igjen, men da blir den nok litt mer tettsittende enn denne tror jeg.




2 kommentarer: