25.04.2014

"Out and about dress" fra Sew Caroline

Igjen så fant jeg et nytt mønster via instagram. Det er så kjekt å plutselig finne nye brukere å følge og se hva andre har laget etter samme mønster!

Når jeg så denne kjolen så måtte jeg bare lage min egen versjon! Mønsteret kjøpes via www.sewcaroline.com og kjolen heter "Out and about dress". Mønsteret skrives ut hjemme og limes så sammen. Jeg klippet ut størrelse S som jeg vanligvis bruker men den viste seg å være kanskje stor så jeg måtte få ned til XS (men hvis man liker å ha det litt løst så bør man gå for den størrelsen man vanligvis bruker). Veiledningen er på engelsk men er ganske lett å forstå. Jeg vil si at mønsteret er ganske lett, det vanskeligste med hele kjolen synes jeg var å fordele rynker i livet jevnt.

Kjolen kan lages både som kort og lang modell og armene kan lages lang eller 3/4. Når jeg var ferdig og prøvde kjolen på synes jeg ikke den var så veldig flatterende rundt magen men når man bruker et belte så synes jeg den ble så fin at jeg måtte lage en til :)

Min første kjole ble lagt i svart Jersey med glitterprikker, litt mer til spesielle anledninger (selv om den egentlig fint kan brukes på jobb også).



Den andre kjolen er også lagt av Jersey stoff men her brukte jeg rød kontrasttråd ved nakken, armene og nederst på kjolen. Jeg måtte også lage et belte som passet til (DIY finner dere hos Tilly and the Buttons: http://www.tillyandthebuttons.com/2010/06/bow-belt-tutorial.html ). Nå er jeg vel klar til 17. mai? :)













20.04.2014

Milchmonster - Martha genser



Tilfeldigvis kom jeg over en nettside som heter www.dasmilchmonster.de via instagram. Jeg hadde sett noen fine gensere laget etter et mønster fra denne nettsiden og bestemte meg for å sjekke ut dette.

Mønsteret er på Tysk men har mange gode bilder som gjør det lett å sy genseren når man har litt erfaring med å sy klær fra før. Jeg synes at størrelsene stemmer veldig godt overens med virkeligheten men avhengig av strekken i stoffet man bruker så må man vurdere å gå opp en størrelse (vanlig jersey kan man bruke den størrelsen man vanligvis har). Jeg måtte forlenge ribben litt på armene da størrelsen i mønsteret ikke var helt lang nok for mine armer.

Genseren kan lages på mange forskjellige måter: med lange eller korte armer, med eller uten hals, rund eller v-hals, med eller uten lommer, ... Og alt er veldig godt beskrevet! Genseren kan lages både som kort og lang modell, men jeg synes at den korte modellen går langt ned på rumpen også, så hvis man vil ha den rett nedenfor beltekanten på buksen så må man nok forkorte den litt.

Jeg har nå tilsammen sydd 3 gensere og 1 topp etter dette mønsteret og jeg tror at det kan bli flere for jeg synes at den sitter veldig godt på.

Min første genser, kort modell

Genser nr 2, kjolemodell (jeg måtte gå opp i størrelse da dette stoffet ikke hadde like mye stretch som jersey)

Genser nr 3, her har jeg lagt til blondekant rundt lommene og nederst

Og en topp etter samme mønster, med 3/4 armer (da tok jeg bare kortere ribb) og v-hals



Nytt mål med bloggen

Nå er snart permisjonen min over og så har jeg bestemt meg for å ikke sy så mye på bestilling og til salgs men heller konsentrere meg på klær til ungene og meg selv. Jeg har sydd en del og har blitt medlem av facebook gruppen "Voksne sygale". Her er det masse inspirasjon å hente fra flinke damer!

Det jeg har sett er at mange bruker mønstre til salgs i norske nettbutikker og gjerne er på jakt etter noe litt annerledes. Jeg elsker å lete på nettet etter ting generelt og har i det siste brukt mange timer på å lete etter mønstre (mest til plagg til meg selv). Jeg har brukt google, instagram, etsy etc og har funnet mange fine mønstre. Derfor ønsker jeg nå å heller skrive om mønstre enn å lage innlegg om ting jeg har sydd på bestilling (selv om jeg fortsatt elsker retrostoffer!). Jeg mener at det kan være nyttig å dele tips om hvor man finner mønstre på nettet og vil også legge ut bilder av plagg jeg har sydd etter disse mønstre og dele informasjon om hvordan størrelsene stemmer med virkeligheten og hvor lett det er å forstå mønstrene.

Jeg vil også prøve å lage noen DIY på enkle ting å sy som for eksempel belte etc.

Jeg håper at det kan være kjekt for noen av dere å lese slike innlegg!


Og med dette ønsker jeg alle en riktig god påske!

http://bloggurat.net/minblogg/registrere/4573199034b47120a8b307f127c6d4341723464f

20.02.2014

Min nye hobby: sy barneklær

Etter å ha kjøpt boken "Heilt spesiell og Jubel" er jeg helt hekta på å sy barneklær. Det har også gjort at jeg har kjøpt meg overlock maskin :) Jeg har for de meste sydd til våre egne men har tatt imot noen få bestillinger. 

Her er noe av de jeg har sydd de 2 siste ukene. 

Kjoler til jenter:





Og gensere og bukse til gutter:












19.11.2013

Produksjonen fra de siste ukene

Det har vært litt stille på bloggen før messen og jeg fikk ikke helt vist hva jeg har lagt i det siste så derfor tenkte jeg å lage et innlegg for å vise litt hva jeg har holdt på med i det siste.


Vimpelrekke til jul med forskjellige Graziela stoffer


-------------------------------


Bleiepose  / toalettveske i lilla gjenbruksstoff

Bleiepose / toalettveske i nytt stoff. Kanskje ikke helt i Retrofant stil men jeg synes at dette stoffet var så fint at jeg bare måtte kjøpe det! Og litt farger er det jo ;-)

Bleiepose / Toalettveske i turkis gjenbruksstoff som er min yndlingsfarge!! Har klippet opp en veske til meg selv i dette nydelige stoffet.

Bleiepose / toalettveske i Tysk gjenbruksstoff med lilla fugler.

Bleiepose / toalettveske med Sovetrine elefanter på.

Bleiepose / toalettveske i grønn gjenbruksstoff med blomster.


-------------------------------


Skyformede lommebøker / vesker / clutch etter eget design. Øyne er brodert på og rammen er sydd på for hånd. Her er det god plass til mobil, penger etc.

Skyformet lommebok




-------------------------------

Vimpelrekker til både gutt og jente i gjenbruksstoffer




-------------------------------


Vesker i gjenbrukkstoff (både Graziela epler og Tyske gule fugler). Passer perfekt under armen og har god plass til å ta med alt man trenger!





-------------------------------


 Soppbamser 







-------------------------------

En ny elefant i brunfarger




-------------------------------


Armbånd som kan brukes på begge sider og som har forskjellig gjenbruksstoff på hver side.



10.10.2013

Sy, sy, sy!

Jeg fikk en pakke med de nydeligste retrostoffer i posten for noen dager og da måtte det selvfølgelig bli brukt med en gang!

Nå er jeg virkelig kommet i en periode hvor jeg elsker å sy, jeg vet ikke hvor lenge det varer men da er det bare å produsere mens jeg fortsatt synes det er gøy!

Her er litt bilder av hva stoffene har blitt til :)



Dette var et stoff som jeg fortsatt hadde liggende etter at jeg sydde dynetrekk til jenta vår. Jeg fant en oppskrift på toalettveske på nett som jeg endret litt på.



Denne retroslangen ble sydd til en kollega/venninne som har en datter som er 3 dager yngre enn vår. Faktisk hadde vi samme termin, 17. mai! Nå håper jeg at datteren hennes synes det er lit koseligere å sove i sprinkelseng :)



 Toalettveske / bleiepose i det nydelige fuglestoffet. Innsiden er sennepsgul. Denne er til salgs i min Epla butikk.



Toalettveske / bleiepose i Graziela stoff med gule og rød-oransje epler. Denne er også til salgs i min Epla butikk.



Jeg har fått en bestilling på en slik bleiepose i lilla fuglestoff som jeg skal lage en av de neste dagene. Dette stoffet er virkelig mitt yndlingsstoff og det skjærer alltid litt i hjerte å klippe opp dette stoffet og det dunker litt ekstra i hjerte når jeg skal sy. Når jeg bruker dette stoffet må jeg alltid dobbelsjekke flere ganger at jeg ikke gjør noe feil, for dette stoffet kan man bare ikke kaste bort! Bilder følger :)

04.10.2013

Link til nettsider som selger retrostoffer

Jeg har lenge sett etter retrostoffer og må være ærlig å si at det er veldig vanskelig i Stavanger å få tak i disse i bruktbutikker. Kanskje jeg ikke er flink nok til å lete, men hver gang jeg ser etter gjenbruksstoffer finner jeg ingen fine.

Noen av stoffene selges til høye priser på nettet, men jeg har nå funnet noen nettsider som har mange fine retrostoffer og som ikke er alt for dyrt (selv om det sikkert er billigere i bruktbutikker hvis man er heldig):

1. Johnny Trapez

http://www.johnnytrapez.dk/

Her kan man finne mange fine retrostoffer som ikke eralt for dyre. Man kan kjøpe barnestoffer, dynesider og puter av de fineste retrostoffene

2. Arvingen.com

http://www.arvingen.com/

Det tok litt tid før jeg fant ut at det var flere sider, men når jeg fant ut at det var mange flere fine stoffer enn det jeg først trodde vil jeg anbefale dette stedet også! Jeg har ikke handlet her selv ennå men her er det mange fine stoffer som står på ønskelisten min.

 

3. Trendsales

http://www.trendsales.no/

Her er det bare å søke så får man opp masse retrostoffer.




Jeg vil legge til linker når jeg finner flere steder som selger retrostoffer og tar gjerne imot tips fra andre retrostoff-elskere :)

02.10.2013

Åpning av min Epla butikk!

Retrofant har nå butikk på Epla!

http://epla.no/shops/Retrofant/


Jeg har lenge tenkt på å åpne en butikk på Epla. Når jeg var i mammapermisjon sist hadde jeg lyst å sy litt og legge ting ut for salg på Epla. Men på samme måte som syglede kom så forsvant den igjen og det ble aldri noe av. Nå når jeg er hjemme igjen og har en såpass rolig jente har sygleden kommet tilbake og har jeg endelig klart å åpne min butikk på Epla.

Jeg kom aldri så langt sist å tenke på navn. Tanken om å begynne med nettbutikk kom tilbake når jeg begynte å sy elefanter etter RetroMama sitt mønster. I tillegg har jeg en den retrostoffer som jeg ikke hadde fått brukt ennå og å endelig få bruke disse stoffene var en glede! I tillegg har min sønn en kosebamse som han aldri kunne levd utenom som heter Fant. Og med alt dette i tanken kom jeg meg fram til navnet: Retrofant!! Jeg var litt og er fortsatt i tvil på om noen vil like mine produkter men med litt positive kommentarer og anmodning fra mannen min prøver jeg nå å se om det er noen som også liker disse!

Jeg blir veldig glad av å se alle fargene i min butikk og synes selv at produktene passer veldig godt sammen. Nå må jeg bare vente å se :)

Her kommer litt bilder av produkter som ligger ut til salgs :)