01.10.2014

Comino cap kjole i lillestoff marina








Jeg har tidligere sydd 3 t-skjorter etter Comino Cap mønsteret fra Kitschy Coo (se innlegg her). Jeg elsker mønsteret så da måtte jeg også prøve ut kjolevarianten. Stoffet jeg brukte er fra Lillestoff og heter Marina. Jeg kjøpte mitt fra Tyskland med en gang det kom ut og er usikker på om det er for salg i Norge.

 

Jeg sydde varianten med 2-delt overdel slik at jeg kunne kombinere 2 forksjellige stoffer. Jeg brukte rosa kontrasttråd der tråden viser og nederst la jeg opp med coveren også i samme rosa farge.






Utebildene viser vel best den fine blåfargen stoffene har, men dessverre var været så dårlig når vi skulle ta "live" bilder at de måtte bli tatt inne...





Nå har jeg 1 Comino Cap kjole til på gang, men der manglet jeg dessverre litt stoff som jeg måtte bestille igjen, så den får dere se litt senere!

29.09.2014

Neo genser nr 2 og prøvekjøring av coveren

I mitt siste innlegg skrev jeg om Neo mønsteret jeg hadde kjøpt fra Ki-ba-doo. Jeg hadde lyst å sy en lignende genser til for å prøve ut min nye coverstitch maskin.


Stoffet jeg har brukt er fra Olivias og kan kjøpes i nettbutikken her. Jeg har brukt svart ribb til knappestolpen, rundt halsen og på armene. På coveren har jeg brukt oransje tråd som jeg synes passer bra sammen med det hvit/grønne stoffet med hus og trær.


Det var litt vanskelig å få coversømmen fint og jeg måtte ta hver søm opp igjen minst 1 gang men jeg er ganske fornøyd med resultatet. Nå må jeg bare prøve litt mer og bli kjent med coveren så går det sikkert bra :)

26.09.2014

Neo genser og DIY på falsk coversøm


Jeg er alltid på jakt etter kjekke mønstre å prøve ut. Jeg har sydd en del etter Heilt Spesiell og Jubel sine mønstre men det er kjekt å prøve noe nytt. Denne gangen ble det et mønster fra ki-ba-doo som heter Neo. Stoffet jeg har brukt er Lillestoff jersey som er til salgs hos Olivias og kan kjøpes her.

Mønsteret kjøpes her og skrives ut som PDF. Modellen kan syes med eller uten hette og har både "elbow patches" og "shoulder patches". Dette gjør genseren litt annerledes enn andre mønstre synes jeg og her er det lett å bruke litt forskjellige farger som matcher hovedstoffet.



Jeg brukte oransje ribb til skulder- og armlappene. For armlappene brukte jeg vlieselin også før jeg sydde dem fast på selve genseren. Da jeg ikke føler meg helt komfortabel med coveren ennå og ikke har hatt så god tid til å prøve meg fram heller satset jeg heller på en falsk coversøm.

Denne falske coversømmen er noe jeg kom på selv, men som sikkert mange allerede visste om. Det jeg gjorde var å overlocke armlappene først med svart tråd for så å sy dem fast med vanlig maskin og vanlig rettsøm. Da sydde jeg en rettsøm over den ytterste overlockrettsømmen slik at den ikke vises. Denne teknikken kan man også bruke over andre sømmer (armsømmer etc) om man ikke har cover. I så tilfelle overlocker man begge deler (eller i alle fall den delen som er på toppen og som vil vise) og legger dem oppå hverandre for så å sy vanlig rettsøm. Da ser det ut som man har sydd med coverlock :) Hva synes dere om denne sømmen? Ser dere hvor jeg har sydd rettsøm over overlocksømmen?





For å gjøre genseren litt sprek valgte jeg 3 forskjellige KAM trykknapper som passer til skaterstoffet.
 


22.09.2014

Imke tunika

 
Som noen av dere kanskje vet har jeg blitt valgt ut til å bli en del av Olivias sitt nye designteam sammen med 2 andre dyktige damer. Det vil si at jeg får nydelige stoffer av Olivias som jeg kan slippe inspirasjonen løs på. Dette stjernestoffet var det første jeg fikk i posten og det hadde jeg lyst å sy noe til meg selv av. Stoffet er fortsatt til salgs hos Olivias og kan kjøpes her.
 
Det ble en Imke tunika. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om en Imke kjole jeg sydde, se her om dere vil lese litt om mønsteret og størrelse.



Jeg brukte svart jersey til å sy en løpegang. Denne sydde jeg på når kjolen var sydd sammen i sidene. Jeg klippet et stoffstykke i den bredden jeg ønsket og brettet endene (der åpningen skal være) inn og sydde en søm. Så sydde jeg denne stripen fast til tunikaen og sørget for at stoffendene la rett ved siden av hverandre når jeg sydde rundt. Til slutt brukte jeg sikkerhetsnål til å tre båndet i med.

Jeg kjøpte også nylig en coverstitch maskin (Elna 444) som jeg måtte prøve meg litt fram med på denne toppen. Vi har ikke helt blitt venner ennå men jeg fikk prøvd ut tvillingsøm rundt armåpningene og halsen og trippelsøm nederst på t-skjorten. Da sydde jeg fra baksiden slik at det blir en dekorsøm på rettsiden. Det var også den letteste måten å treffe stoffet på synes jeg. Fordi dette var første gang turde jeg ikke å bruke kontrasttråd, men det skal jeg prøve meg på neste gang!

 

 

 

 


09.09.2014

En dongerikjole til høsten






Etter å ha sydd plagg i mange farger og blomster er det kanskje på tide å innse at høsten har kommet for å bli. Og hva er da bedre enn å bruke gavekortet mitt hos Stoff og Stil på dongerijersey (se her) og det nye mønsteret med glidelås de har fått inn (se her)?


Jeg kjøpte str 36 da jeg synes stoff og stil sine mønstre pleier å være litt stor. Jeg klippet stoffet med litt ekstra sømrom på sidene i tilfelle det skulle bli litt trangt men det viste seg å ikke være nødvendig. Glidelåsen er også kjøpt hos Stoff og Stil og jeg synes at fargen passer bra til blå dongeri. 

Kjolen har belegg rundt halsen og rundt glidelåsen, noe jeg synes blir en veldig pen finish på innsiden av kjolen også. 


Jeg har forkortet kjolen noen cm slik at kjolen ikke gikk rett over kneet (men det kommer vel helt an på hvor høyt man er, jeg er 1m68). Jeg sydde min versjon også uten lommer.



Jersey'en jeg har brukt er litt tykkere enn vanlig jersey men jeg synes at det er like god stretch. Siden dette skal være en kjole til høstsesongen passer det bra at den er litt tykkere. I tillegg var det også litt lettere å sy i glidelåsen når stoffet og jeg har derfor ikke brukt vlieselin. 



Jeg tror denne kjolen kommer til å bli brukt mye for den passer både til hverdag (siden det er dongeri) og til litt mer spesielle anledninger :)

29.08.2014

Koseskjørt: Amy skjørt fra Jolijou









Mønsteret er fra Jolijou og kan kjøpes som PDF her. Det finnes også et mønster til t-skjorte som passer til som også har dette blomstermønsteret rundt halsen. Mønsteret ligger klart, men jeg har ikke fått sydd noe av det ennå.

Jeg klippet ut str M til skjørtet men måtte ta det kanske mye inn så neste gang vil jeg gå for str S. Stoffet jeg brukte er gråmelert isoli kjøpt fra Texart. Da det er stretch i stoffet er det veldig behagelig å ha på. I tillegg er det god vidde nederst på skjørtet slik at man ikke har noen problemer å bevege seg (klatre med barn, gynge, sykle,...) :) På bilde nederst er det kanskje ikke den mest naturlige måten å stå på men den viser i alle fall at det er god vidde på skjørtet!


Mønsteret beskriver vel mest hvordan man syr skjørtet i stumme stoffer men det er et eget kort avsnitt om hvordan man syr denne med ribb. Jeg målte bare rundt hoftene og tok disse målene minus noen cm for å få rett bredde på ribben. Min ribb måler ca 5 cm i høyde når den er brettet.


For å være sikker på at skjørtet holdt seg opp til hver tid sydde brukte jeg snor og maljer (begge fra Stoff og Stil). Jeg sydde først på 2 firkanter med strykelerret bak på for så å feste maljen gjennom firkanten og 1 lag med ribb. På denne måten blir snoren på innsiden av de 2 lag med ribb. 


 
 

Dette skjørtet er så utrolig behagelig å ha på at selv om jeg liker meg best i bukser, så kan dette lett bli mitt "koseskjørt" samtidig som jeg også kan ha det på på jobb. Stoffet er mykt og føles varmere enn vanlige bomullskjørt, slik at man også kan ha det på om vinteren (eller norsk høst!).

25.08.2014

"Imke" i sakurablomster


        
Mine 2 favorittblogger Vanderhand og Joma Style har begge lagt forskjellige versjoner av "imke" fra Mamudesign. Disse var så nydelig og kjolene så så behagelig ut at jeg også måtte kjøpe mønsteret. Imke kjøpes her og blir sendt i posten (man slipper å lime sammen flere ark!).

Størrelsen stemmer med det jeg vanligvis har, men da la jeg ikke til ekstra sømrom. Jeg sydde kjolevarianten men måtte forkorte den en del da jeg liker å ha tights under og da synes jeg det er finest med en litt kortere kjole. I tillegg til å kunne velge tunika eller kjole er det også forskjellige armvarianter. Jeg gikk for varianten med nest korteste armer.


Det er strikk i halsåpningen og rundt armene. Mønsteret skriver at man skal sy en løpegang på innsiden av kjolen og tre strikk i. Men jeg valgte samme varianten som bloggerne nevnt over og sydde løpegangen på utsiden og hadde heller stropp i som kan knyttes. For å ha en fin kontrast valgte jeg både rød sytråd rundt løpegangen og rødt bånd.

 



Alle stoffer er fra Lillestoff. Jeg har kjøpt sakurablomstene og petroleum dotties stoffet direkte fra Lillestoff da de ble lansert men de kan nå også kjøpes i Norge fra Olivias (bare sakura blomster og petrol ensfarget Jersey).