16.11.2014

En god blanding av 2 mønstre


Noen ganger så må man blande 2 mønstre for å få kjolen akkurat slik man tenker seg. Jeg tok utgangspunkt i Bronte Top fra Jennifer Lauren Vintage som kjøpes som PDF her. Jeg hadde lest flere plasser at toppen er ganske trang rundt magen og derfor ville jeg heller sy en kjolevariant.


Jeg tok toppen og kuttet den helt til linjen der det står "Shorten or lengthen here" (det er den linje som går der midjen er). Så tok jeg skjørtedelen fra Comino Cap (se innlegg her, her og her) og sydde fast til dette. Ermene er også fra Bronte Top.

Det jeg liker best med Bronte Top er konvoluttåpningen rundt halsen (akkurat som på babybodyer). I veiledningen står det at man kan velge om man syr i knapper, setter i trykknapper eller syr overlappen over skuldrene fast. Jeg synes det ble en fin detalj å bruke trykknapper med perlemor på.



Stoffet heter "Free", er produsert av Lillestoff og er kjøpt av Kjekk og Søt. Jeg angrer litt i etterkant på at jeg ikke brukte coversøm rundt halsribben for da hadde konvoluttåpningen vist litt bedre, så det skal jeg uten tvil prøve meg på neste gang.


Jeg liker kjolen veldig godt og liker at den er veldig nøytral siden den er i svart og hvit. Men etter to sydde plagg i svart/hvit så tror jeg jeg nå må finne fram farger igjen, og man skal ikke se vekk ifra at det snart kommer en til slik kjole på bloggen ;)


14.11.2014

En "Shelly" i Tiger Garden


Som jeg nevnte en av mine tidligere nnlegg så elsker jeg "Shelly" mønsteret fra Jolijou og jeg tror at det kommer til å bli mange flere gensere etter mønsteret :) Jeg liker veldig godt at halsen begynner litt lengre ned og at ermene er litt vide slik at genseren er veldig behagelig å ha på.

Informasjon om mønster og størrelse finner dere i innlegget her.



Jeg synes det er veldig fint med stoffer som bare er svart hvit og når jeg så dette stoffet med søte tigre fra ByChristina var jeg helt solgt. Heldigvis forhåndsbestilte jeg stoffet for det er nå utsolgt overalt ser det ut som.


Jeg brukte svart jersey fra Olivias nederst på ermene, til hals og nederst på genseren. Jeg fikk også god bruk for coveren min og sydde coversøm rundt halsen, over skuldersømmen og nederst rundt ribben. Om dere lurer på hvilke instillinger jeg bruker så ser det ut som om de jeg har beskrevet i innlegget her funker gang på gang :)



Et lite tips for å få coversømmene fine er at jeg pleier å snu håndhjulet for hånd når jeg kommer til flere lag med stoff, for eksempel over rynkene her og over skuldersømmen for eksempel. På den måten føler jeg at jeg har bedre kontroll og det ser ut til at jeg unngår hoppesting på denne måten.



Akkurat nå holder jeg på med en kjole i Free fra Lilestoff som også er svart hvit. Så jeg håper dere ikke er lei svart-hvit bilder for det kommer nok flere ;)


Ha en fin helg!

08.11.2014

Bruyère, ma Bruyère


Dette må vel være min største stolthet så langt når det kommer til sying. Jeg pleier å sy av stretchstoffer men når jeg så Bruyere Shirt fra Deer and Doe var jeg forelsket med en gang. Jeg har ingen skjortetunikaer fra før selv om jeg synes de er veldig fine. Når jeg da så denne modellen med sentrert midje og litt mer vidde rundt hoftene måtte jeg bare sy den!


Utfordrende var denne skjorten uten tvil, men man må vel utfordre seg litt for å lære nye ting? Og jeg lærte masse nytt:

- sy knappestolpe og krage på en skjorte (det var faktisk en veldig lur måte å gjøre dette på for man syr indre bakstykke, knappestolpe og krage på samtidig!)
- mansjettknapper
- franske sømmer 
- knappehull

Selv om veiledningen beskriver fremgangsmåten uten fransk søm tenkte jeg at det sikkert var penest å bruke fransk søm. Og det var det nok, men det gjorde det også litt ekstra vanskelig. Jeg leste en del på nettet hvordan man syr franske sømmer og slik er min fremgangsmåte:

1. Legg stoffene med baksidene mot hverandre (rett siden ut, altså omvendt som man pleier å gjøre)
2. Dette mønsteret hadde sømmonn på 5/8" inkludert, så derfor sydde jeg først en søm på 3/8"
3. Klipp stoffet på siden av sømmen ned til 1/8"
4. Stryk sømmen til en side på rettsiden. Brett så stoffet slik at baksiden er ut og stoffet er rett mot rett. Stryk over sømmen slik at den blir flat.
5. Sy en søm på 2/8" (totalt blir da sømmen på 5/8" hvis man regner sammen de 2 sømmene) med stoffene rett mot rett


Jeg synes innsiden av skjorten blir veldig fin på denne måten og samtidig vil da ingen stoffkanter vises om man ønsker å brette opp ermene. Her er noen bilder av innsiden:



Skjorten har legg og innsnitt både på fram- og bakside, noe som gjør den litt mer feminint synes jeg.





Stoffet jeg brukte er fra Liberty Arts Fabrics som jeg kjøpte fra Barn Igjen og siden jeg så at de hadde både grå og røde blomster av samme stoffet synes jeg det ble en kul detalj å ha innsiden av skjorten og en detalj på mansjettene i det røde blomstrete stoffet.






Jeg er veldig fornøyd og stolt av min første hjemmesydde skjorte men samtidig er det også en del forbedringspotensiale. Så har jeg for eksempel lært at knappehull på knappestolpen over brystet og ned skal være vertikale (og ikke horisontale slik jeg gjorde, men da var det selvfølgelig for sent!). Og i tillegg så sydde jeg selvfølgelig knappehull på mansjetten vertikal mens disse skulle være horisontale!



Blir det flere skjorter av dette mønsteret? Njaaaaa... kanskje når denne er slitt men det tok ganske lang tid å sy og egentlig er jeg veldig glad i å se resultater raskt. Det frister litt å lage en variant uten ermer til sommeren kanskje...

01.11.2014

"Sew in love" with Shelly


Dette mønsteret har jeg gledet meg til å prøve ut! Mønsteret heter Shelly, er produsert av Jolijou (som jeg tidligere har sydd dette skjørtet av også) og kan kjøpes som PDF her. Jeg klippet ut størrelse S på ermene og overdelen og gikk opp til størrelse M mot hoftene. Dette synes jeg passet perfekt.



Modellen har rynker på halsen og stoooor hals. På bildene under er den faktisk brettet dobbelt, men det er bare deilig på vinteren. Jeg forlenget armribben med ca 2 cm fordi jeg ikke liker at ermene sklir oppover.




Jeg brukte covermaskinen til å sy coversøm over skuldrene, rundt halsen og rundt ribben nederst på genseren. Også denne gangen oppførte den seg og jeg brukte de samme instillingene som jeg skrev om her.



Genseren er utrolig behagelig å ha på og strammer ingen steder. Om man vil kan den lages med vanlig halsribb og uten stor hals også.


Symasknstoffet er fra Lillestoff og er kjøpt hos Uglemor. Det passer jo perfekt til en "sewaholic" som meg! Den rød/rosa jerseyen er også fra Lillestoff og er kjøpt fra Kjekk og Søt.

Dette tror jeg lett kan bli min nye yndlingsgenser og mønsteret kommer jeg nok til å sy mer av! 


Ha en fin helg!

29.10.2014

Trifecta topp med vellykket coversøm over alle sømmer



Jeg har hatt dette mønsteret liggende en stund nå uten å finne helt ut av hvilket stoff jeg skulle bruke til det. Heldigvis er jeg en del av Olivias sitt designteam og fikk jeg tilsendt dette fine turkise stoffet med blomster fra Lillestoff.



Mønsteret på Trifecta top kan kjøpes fra Kitschy Coo her. Den har forskjellige varianter: man kan lage den med trekant i halsåpningen, med 2-delte ermer eller med lomme på brystet. I tillegg kan man også velge mellom 3 forskjellige halsvarianter: lav, høy eller v-hals. Jeg har tidligere sydd Comino Cap fra Kitschy Coo og antok at jeg kunne sy samme størrelse i denne genseren. Jeg klippet ut størrelse 3 og den passet fint uten endringer.

 



Jeg gikk for varianten med trekanten i halsåpningen og lav hals og valgte blomsterstoffet til denne trekanten og til ermene. Før jeg sydde på ribb rundt halsen sydde jeg en coversøm over raglansømmene. Jeg har lest mye om forskjellige instillinger for covermaskiner og har innsett at ikke det same virker for alle. Jeg prøvte på mange forskjellige prøvelapper for å se hva som var best og følgende funket for meg (uten et eneste hoppesting!) på min Elna 444:

Trådspenning: 4-4-4-3
Skruen på toppen star på ca 10 mm
Bryteren til høyre (t-skjorte med den lyse streken, altså for tynne stoffer faktisk!)
Diff: 0,75
Stinglengde: 4 (maks)

Disse instillingene funket utmerket til å kjøre over alle overlocksømmer, til og med rundt halsribben der stoffet noen plasser var 5 lag! Når jeg brukte instillingene for tykke stoffer (8-6-6-3 tror jeg det er) så rynket stoffet for mye sammen der det bare var 1 lag, så derfor gikk jeg for instillingene for tynne lag. Om dette funker en annen dag også er jeg litt usikker på, men i går hadde coveren i alle fall en god dag!



Jeg synes det blir en fin finish å bruke coveren til å sy pyntesøm over alle sømmen og akkurat på denne toppen synes jeg det gjorde den litt mer "sporty".

Både blomsterstoffet og den svarte jerseyen kan forøvrig kjøpes hos Olivias.


26.10.2014

Matchende søskensett med søte rever


Denne uken var jeg så heldig å få min andre pakke som en del av Olivias sitt designteam. De første stoffet jeg hadde lyst å sy av var et søt revestoff fra Lillestoff som jeg synes passer både til gutt og jente. Alle stoffer brukt i dette settet kan kjøpes hos Olivias.

Kjolen jeg sydde til Inara er etter et tysk PDF mønster som heter Herzdame, som kan kjøpes her. Jeg sydde str 80 og synes den samsvarer godt med norske størrelser.




Kjolen har rynker både på skuldrene og på skjortedelen. I tillegg kan den også syes med lommer, som jeg har gjort. Jeg valgte et grått jersey stoff med hvite prikker. 


Jeg sydde også matchende tights av polkadot jerseyen. Utgangspunktet var et tights mønster fra Ottobre 4/2014, men den viste seg å være altfor stor til vår lille jenta, så da brukte jeg en tights hun hadde til å endre på mønsteret.

 

Til genseren brukte jeg mønsteret "Autumn forest" fra Ottobre 4/2014. Jeg sydde på en knappestolp (som er også er en del av mønsteret) og sydde på 2 treknapper fra Stoff og Stil.




Jeg brukte også for første gang kantebåndsapparatet til coveren til å sy kantebånd både rundt nakken og rundt ermene nederst. Det var en periode der jeg vurderte å gi opp og heller bruke vanlig maskin men jeg er glad for at jeg kjempet mot maskinen og fikk det til å funke til slutt! Det ser ikke bare mye bedre ut men kantebåndet kan strekkes mye mer når det er sydd på med coveren.






Fine søskenbilder ble det dessverre ikke, så derfor blir det bare bilde av hver av dem separat!