11.10.2014

Rangafly genser


Tid for å prøve nye mønstre igjen! Denne gangen ble det Rangafly fra Hummelschn. Mønsteret er en e-bok som skrives ut hjemme og limes sammen. Forklaringen er på tysk men dette er en ganske enkel genser og det er en del bilder i veiledningen, så dette tror jeg nok de fleste hadde klart å sy!

Jeg sydde str 38 og la til ca 0,5 cm sømmon rundt alle mønsterdeler. Jeg la til ca 5 cm nederst da jeg liker best å ha gensere litt lenger slik at de går godt over buksekanten. Jeg måtte klippe halsribben en del kortere enn halsvidden - 10% og endte vel opp med å klippe den ca 68 cm til slutt. Dette på grunn av at når den var lengre så synes jeg at genseren gikk for mye ned på skuldrene.



Hvis jeg syr Rangafly en gang til så kommer jeg nok til å ha mindre utringning på framstykket, men denne går helt fint med en topp under (som jeg uansett pleier å ha på under gensere).

Jeg sydde versjonen som har lange armer. Det vil si at jeg klippet både korte og lange armer og sydde dem samtidig på fram- og bakstykket (dette står forklart i veiledningen). På de kort armdelene brukte jeg overlocken til å sy rullesøm. Jeg hadde aldri prøvt meg på rullesøm før, men det er egentlig ganske lett å få til. Man bruker 1 nål og følger trådspenningen oppgitt i symaskinveiledningen :)




Nederst på armene og på genseren brukte jeg brun coversøm å legge opp. Toppen er sydd i jersey med blader og ensfarget petrol jersey, begge fra Lillestoff.




3 kommentarer: