11.01.2015

My Hedy skjørt




Etter flytting til nytt hus så har mannen min bygget skrivebord og nå har maskinene kommet ut igjen!

Tidligere sydde jeg et koseskjørt variant fra Jolijou (se innlegg her) Jeg synes den var så behagelig på at jeg måtte prøve meg på et annet mønster også: My Hedy sweat skirt fra Petit et Jolie. Jeg ville prøve denne fordi jeg synes baksiden er litt spesiell i forhold til andre skjørt.




Skjørtet er et PDF mønster og kjøpes på nettet her. I mønsteret får man en lang og kort variant av skjørtet og man kan velge om man vil ha 2-delt bakside eller ikke. I min variant klippet jeg den lange varianten men fant ut at den var alt for lang i tillegg til ribben som skal syes på nederst, så derfor klippet jeg av en del. Jeg vil tro at resultatet ble et sted mellom lang og kort :) Jeg gikk også for den 2-delte varianten bak fordi jeg hadde lyst å bruke en coversøm der til dekorasjon. Ellers har jeg også brukt coversøm rundt ribben både oppe og nederst. Om man ikke vil bruke coversøm til dekorasjon blir det også fint med bisebånd!



Skjørtet har 4 legg på framsiden og også her brukte jeg coversøm for å sy ned leggene. Da sydde jeg på baksiden og stoppet der sømmen stopper. Jeg dro trådene til baksiden, knyttet dem og klippet av. Det var da viktig å passe på at alle 4 legg gikk parallelt med hverandre og var like lang. Jeg sjekket flere ganger for jeg har sett litt forskjellige måter å sy disse leggene på. Jeg har sett noen bilder der leggene er brettet inn mot midten på baksiden og noen der de er brettet ut mot hver side. I veiledningen mener jeg at det står at de skal brettes i midten slik at man har en brett på hver side av sømmen. Om jeg syr dette skjørtet igjen så bretter jeg foldene nok på hver side slik at de ikke står ut så mye.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar