22.04.2015

En maritim Shelly topp



De fleste har kanskje sett min Shelly sewalong på hvordan man syr en Shelly genser med lange ermer  (hvis ikke se her).



Nå med sommeren på vei hadde jeg lyst til å prøve meg på en annen variant uten ermer. Stoffet jeg har brukt heter Anchor Love, er produsert av Lillestoff og kan kjøpes hos Olivias her. Jeg har brukt rød ribb til kanting og rød jersey nederst til ribben.



Her kommer en liten syveiledning på hvordan man syr denne sommerslige varianten:

Klipp mønsterdelene til for- og bakstykke med sømmon men klipp vekk litt stoff under armene (jeg klippet vekk ca 1 cm under armen i str M og så mindre og mindre mot skuldersømmen)

Sy 2 rader med lange sting på forstykke som skal brukes til å rynke (se mønstermarkeringene på hvor man skal rynke). Rynk mellom strekene så mye du klarer og sy så en elastisk søm mellom de 2 radene med lange sting som du har sydd før, dette for at rynkene skal holde seg på plass når man skal kante.

Sy den ene skuldersømmen, den andre skal man ikke sy enda. Press sømmen mot bakstykke og bruk enten cover eller vanlig maskin til å kante halsåpningen. Om man kanter med vanlig maskin er det viktig å strekke kantebåndet nok (kantebåndet skal være ca 75% av lengden på halsåpningen).

Sy så den siste skuldersømmen, press sømmen bak og sy ned kantebåndet med rettsøm.

Så kan man sy kantebånd i armåpningen med cover eller vanlig maskin. Denne gangen skal man ikke strekke kantebåndet like mye som i halsåpningen, for man vil ikke at det skal bli for stramt under armene, 80-85% av lengden på armåpningen bør være bra.

Sy sidesømmen på hver side, press sømmen mot baksiden og sy kantebåndet under ermene ned med rettsøm.

Sy på ribb nederst etter følgende mål:

XS: 20 x 65 cm
S: 20 x 90 cm
M: 20 x 98 cm
L: 20 x 107 cm
XL: 20 x 118 cm
XXL: 20 x 132 cm


Ferdig!



Jeg har sett mange fine Shelly'er i det siste og håper jeg får se mange sommervarianter også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar