14.07.2014

Sukkersøt blondebukse - Heilt Spesiell og Jubel





Husker dere blazeren med blonder jeg sydde (se innlegg her)? Jeg hadde litt stoff igjen og tenkte derfor at Inara også kunne få seg en bukse i samme stoff (blondene er også en rest etter bursdagskjolen, se her).

 
Mønsteret er fra Heilt Spesiell og Jubel, en størrelse større en det Inara vanligvis broker da mønstre i boken er litt små i størrelse synes jeg.
 
For å få blondestoff på lommen klippet jeg opp lommedelen i både rosa stoff og blondestoff. Så sydde jeg dem fast med vanlig sikksakk. Etter det følgte jeg mønsteret :) Jeg har ikke coverstitch maskin men jeg synes det nesten er like fin med den "falske coverstitch sømmen" som maskinen min har. På min Janome S521 Deluxe broker man søm D, stretch og minste stinglengde, se bildet under (der med den oransje D'en).
 
 
Jeg brukte trestings sikksakk til å sy ribben fast rundt lommeåpningen da jeg bare hadde en snelle med rosa tråd.

Nå er planen å sy en genser som passer til så blir dette hennes første sett til barnehagestart :-)
 
 




 

 
 

"American cowboy" genser - Heilt Spesiell og Jubel

 
Jeg eeeeelsker Lillestoff sine stoffer, det er det ingen tvil om, både til barn og til voksne. På Dawanda fikk jeg tak i disse 2 nydelige stoffene og da visste jeg med en gang at det matte bli en ny genser til Tristan. De fleste jeg har sydd tidligere begynte å bli litt for små, så det paste bra.

Mønsteret er fra boken Heilt Spesiell og Jubel. Jeg pleier alltid å lage en størrelse større enn det barna pleier å bruke når jeg syr fra denne boken og også denne gangen ble det bra.

 
Boken skriver bare at man skal sy ribben til halsutskjæringen men jeg synes det er finest å sy en stinking rundt halsen etterpå slik at ribben holder seg flat. Jeg vil absolutt anbefale å sy en vanlig rettsøm med stinglengde ca 2,5 rund hele halsen for å få ribben til å holde seg nede.
 
Et annet tips når det gjelder kantebånd som jeg ofte gjør er å sy den ned med trestings sikksakk. Det blir dekorativt og passer bra om man bare skulle ha 1 trådsnelle av en farge. På denne måten trenger man ikke å sy med dobbelnåld men samtidig blir det like fint synes jeg :)




 
Jeg ble også veldig fornøyd med både matching av stripene I sømmen og matching av ribbsømmen og armsømmen. Før så brydde jeg meg aldri om dette men etter jeg har sett "The Great Brittish Sewing Bee" der det var så mye snakk om "pattern matching" så har jeg blitt litt mer opptatt av dette.


 

10.07.2014

En ukjent sukkersøt side? - Jersey Blazer fra Ottobre Design


I bursdagsgave fikk jeg både noen utgaver av Ottobre Design og gavekort på Stoff og Stil, så disse måtte brukes! Jeg har helt siden jeg fikk bladene tenkt at jeg skulle lage "Jersey Blazer" fra Ottobre Design 2/2013 (nr. 12 på bildet). I bladet viser de en svart blazer, men det synes jeg ble litt kjedelig siden man lett kan kjøpe lignende på butikker. Jeg hadde kjøpt et rosa French terry lignende stoff fra Stoff og Stil (på nettsiden heter det Chameuser) som jeg tenkte å sy bukse til Inara av. Så kom jeg på at det kanskje kunne blitt fint å bruke det sammen med et blondestoff jeg hadde liggende etter bursdagskjolen jeg sydde til Inara (se innlegget her).


Mønsteret var veldig rett fram. Jeg klippet delene i str 38 men ble litt redd da jeg innså at jeg hadde glemt å legge til sømonn. Heldisvis var den passe løs til å ha t-skjorte under og passe stram at den ikke er for "baggy". Hvis jeg syr en til skal jeg klippe den på akkurat same måte!

Blazeren har både lommer og knappehull, noe jeg aldri har prøvt meg på før. Spesielt knappehull har jeg alltid prøvt å unngå og heller brukt trykkknapper. Men så man man kunne utfordre seg selv litt og lære nye ting. Jeg blir veldig inspirert av programmer som for eksempel The Great Brittish Sewing Bee (som forresten får en norsk versjon til høsten!). I slike programmer utfordres deltakere ofte til å prøve ting som de aldri har gjort før med som regel veldig gode resultater til slutt. Det er på denne måten man øker sykunnskapene sine tenker jeg!

Lommene var mye enklere enn jeg trodde. Jeg brukte blondestoff som jeg sydde fast til det rosa stoffet med vanlig sikksakk først og så var det bare å forme den etter formen i papp jeg hadde klippet ut etter mønsteret, stryke og sy den på med vanlig rettsøm!

 
 
Å sy knappehull var også enklere enn jeg trodde. Jeg målte opp slik at det ble lik avstand mellom knappene og så tegnet jeg en strek på begge sider av knappen for å få rett størrelse. Jeg har dessverre ingen automatisk knappehullsfunksjon på maskinen min men allikvel ble det veldig lett med 4-trinns knapphullsfunksjonen. Jeg brukte ikke vlieselin bak fordi jeg tenkte at 2 lag med French terry var nok, men jeg ser at stoffet har strukket seg litt der knappehullene er slik at de ikke ligger helt flat. Dette gjør ingenting når knappene er i men når genseren henger løs plager det meg litt, så neste gang skal jeg prøve med vlieselin. Eller har noen av dere andre tips?





Jeg er egentlig ikke en person som har på mye rosa. Det eneste jeg har er noen få rosa t-skjorter, men de er litt mer korall og aprikos i fargene. Så det å bruke babyrosa til meg selv var veldig uvant. Jeg synes resultatet ble veldig fint men uvant å ha på så jentete klær :-)

07.07.2014

Penelope Peplum nr. 2 og diy på rynking

 
I mitt siste innlegg viste jeg en genser jeg sydde etter See Kate Sew sitt mønster som heter Penelope Peplum. Denne ble sydd som prøve fordi jeg ikke turde å bruke det stoffet jeg hadde tenkt på et mønster jeg aldri hadde prøvt før. Siden den ble vellykket har jeg nå sydd den i dette nydelige elefantstoffet fra Håndlaget av Ingrid.

 

Etter sist har jeg også lært hva den beste måten er å sy rynker på, så det har jeg lyst å dele med dere :-)

Først syr jeg 2 rader med vanlig søm og stor stinglengde (maks instillingen min er på 4). Så trekker jeg i undertråden til ønsket størrelse. Da er det viktig å se at alle rynkene blir fordelt jevnt over. På den siste toppen jeg sydde brukte jeg bare overlock etter rynketråden til å sy begge deler sammen, men nå har jeg funnet ut at rynkene da forsvinner litt. Det er bedre å bruke elastisk søm (på vanlig symaskin) til å sy begge deler sammen først (på bilde over er det overdel og underdel med rynker) og så bruke overlock etterpå i ytterkanten, ved siden av den elastiske sømmen. På denne måten synes jeg at rynkene holder seg mye bedre!


 
Jeg sydde fôret på samme mate som sist fordi jeg fant ut at det var finest å sy skuldersømmen først og så sy fôret fast med en stinking i skuldersømmen. Når jeg legger opp armer og nederst pleier jeg å bruke en søm som ligner litt på en coverstitch søm. Denne er elastisk og sydd med vanlig symaskin (på min Janome S521 er det instilling D og minste elastisk stinglengde).
 
 
 
Jeg er ikke så flink til å finne forskjellige matter å vise klærne på og det er som regel alltid samme type bilder jeg tar, så mannen min synes det var kjekt å ta med dette bildet også :-)
 
 
Ha en fin uke!


03.07.2014

Penelope Peplum

Gjennom Instagram kom jeg over en nettside/blog med mange fine mønstre: See Kate Sew. Her finnes det mønstre til kjoler, topper og gensere til bade voksne og barn. Jeg synes det er mest behaglig å ha på klær i jersey og falt derfor med en gang for et mønster som heter Penelope Peplum. Når mønsteret også fantes til barn (Pipa Peplum) så fant jeg ut at jeg bare måtte kjøpe den. Kanskje jeg en dag skal sy en lik til Inara og meg?

For å lage denne (jeg sydde den i str S som passer perfekt) brukte jeg under 1 m stoff! Jeg hadde egentlig tenkt å lage den i et nydelig elefantstoff fra Håndlaget av Ingrid (se her), men jeg synes det var litt skummelt å prøve nytt mønster med så fint stoff man akkurat har nok av. Derfor var jeg glad at jeg fant dette stoffet på Stoff og Stil sitt restebord til en billig penge. Jeg synes det ble bra med grafisk mønster også!


Mønsteret er veldig enkelt å forstå og jeg må være ærlig å si at jeg nesten ikke leste syveiledningen. Passformen var veldig bra og jeg trengte ikke å gjøre noen endringer. Rynkene på underdelen begynte også rett under midjen så det var perfekt!

 
 
 
 
Fôret til halsen måtte syes sammen først for så å sy det fast rundt halsen på genseren. Etter det forklarte veiledningen at man måtte sy i skuldersømmen for at fôret skal sitte fast. Det synes jeg ble litt tungvinnt (men jeg matte prøve siden veiledningen forklarte det slik). Neste gang skal jeg først sy fôret på for- og bakstykket hver for seg for så å sy skuldersømmen til slutt som gjør at fôret sitter fast, jeg tror det blir mye enklere og finere.

 

Nå gleder jeg meg til å sy en til i dette elefantstoffet og hvis det er mer stoff igjen, så skal Inara få en lik :)

Bursdagsgaver og t-skjorter

Det har vært en del bursdager i juni og da måtte jeg selvfølgelig sy noe til de små som ble 3 år!

Til ei jente som ble 3 sydde jeg en kjole (mønster fra Stoff og Stil) og et skjørt (mønster fra Heilt Spesiell og Jubel):



Til gutten, som også ble 3, sydde jeg en t-skjorte med biler på. Mønsteret er fra Heilt Spesiell & Jubel.
 


Jeg synes at mønstrene i boken Heilt Spesiell og Jubel er ganske små i størrelse og jeg går alltid opp en str for å få det riktig. De er også veldig smale, men det passer veldig bra til våre barn som er slanke. Hvis man har litt rundere barn ville jeg utvidet mønsteret litt.

Og så sydde jeg 2 gensere til Inara etter mønster fra Heilt Spesiell & Jubel. Kattestoffet var jeg så heldig å finne over 1 m på restebordet på Stoff og Stil.


 
Og 2 t-skjorter til Tristan (ogsp mønster fra Heilt Spesiell og Jubel):
 

 
 


24.06.2014

Toni kjole av Milchmonster



Jeg har tidligere sydd forskjellige klær etter Milchmonster sitt mønster og har vært veldig fornøyd med alle, både passform og hvor mange ulike muligheter det er med hvert mønster. For en stund siden sydde jeg en genser etter mønsteret som heter Toni (se innlegget her). Mønsteret er egentlig til en kjole så jeg har siden alltid hatt lyst å sy en kjole etter dette mønsteret også.

Turkis er min yndlingsfarge og jeg har i det siste vært veldig glad i prikker også, så når jeg fikk disse 2 stoffene i posten visste jeg at de måtte bli til en Toni kjole :-) Jeg sydde varianten som går lenger ned på sidene nederst enn i midten og med empiremidje (Milchmonster kaller denne modellen for "babydoll"). Jeg er veldig fornøyd med passformen men neste gang tror jeg jeg kanskje må lage den litt lenger. Stoffene er fra Lillestoff og er kjøpt gjennom Etsy.


Nederst brukte jeg rosa tråd som kontrast i samme farge som de rosa blomstene, og det samme gjorde jeg rundt armene.




Og heldigvis hadde jeg sko som passer perfekt sammen med min nye kjole :)










08.06.2014

Kjole "Cambie dress" fra Sewaholic



Etter skjørtet som jeg sydde sist (se her) måtte jeg også prøve en kjole fra Sewaholic. Kjolen heter Cambie dress og mønsteret inneholder 2 varianter: 1 med rynker og løst skjørt og 1 som sitter litt tettere på kroppen.



Jeg tok en sjanse og klippet ut mønsteret i størrelse 8 som var samme størrelse som jeg lagte skjørtet i. Men jeg er litt mindre i overkroppen og måtte derfor gå ned til størrelse 6. Jeg gikk for rynking i livet så derfor gikk jeg også for størrelse 6 i skjørtedelen. Hvis jeg en gang lager versjon A tror jeg jeg må lage skjørtet i størrelse 8.

Jeg har sydd kjolen av bomullstoff fra Stoff og Stil og siden det ikke er gjennomsiktig så bestemte jeg meg for å bare ha fôr i overdelen.


Jeg bestemte meg for "topstitching" (hva heter dette egentlig på norsk?) rundt beltet fordi jeg synes det blir mye mer holdbart på denne måten.


Første gang jeg syr usynlig glidelås og den ble jo nesten usynlig!!


Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og synes den er veldig behagelig på. Jeg liker også veldig godt hjerteformen på brystet (det som kalles for "sweatheart neckline" på engelsk" og armene. Hva synes dere?