07.07.2014

Penelope Peplum nr. 2 og diy på rynking

 
I mitt siste innlegg viste jeg en genser jeg sydde etter See Kate Sew sitt mønster som heter Penelope Peplum. Denne ble sydd som prøve fordi jeg ikke turde å bruke det stoffet jeg hadde tenkt på et mønster jeg aldri hadde prøvt før. Siden den ble vellykket har jeg nå sydd den i dette nydelige elefantstoffet fra Håndlaget av Ingrid.

 

Etter sist har jeg også lært hva den beste måten er å sy rynker på, så det har jeg lyst å dele med dere :-)

Først syr jeg 2 rader med vanlig søm og stor stinglengde (maks instillingen min er på 4). Så trekker jeg i undertråden til ønsket størrelse. Da er det viktig å se at alle rynkene blir fordelt jevnt over. På den siste toppen jeg sydde brukte jeg bare overlock etter rynketråden til å sy begge deler sammen, men nå har jeg funnet ut at rynkene da forsvinner litt. Det er bedre å bruke elastisk søm (på vanlig symaskin) til å sy begge deler sammen først (på bilde over er det overdel og underdel med rynker) og så bruke overlock etterpå i ytterkanten, ved siden av den elastiske sømmen. På denne måten synes jeg at rynkene holder seg mye bedre!


 
Jeg sydde fôret på samme mate som sist fordi jeg fant ut at det var finest å sy skuldersømmen først og så sy fôret fast med en stinking i skuldersømmen. Når jeg legger opp armer og nederst pleier jeg å bruke en søm som ligner litt på en coverstitch søm. Denne er elastisk og sydd med vanlig symaskin (på min Janome S521 er det instilling D og minste elastisk stinglengde).
 
 
 
Jeg er ikke så flink til å finne forskjellige matter å vise klærne på og det er som regel alltid samme type bilder jeg tar, så mannen min synes det var kjekt å ta med dette bildet også :-)
 
 
Ha en fin uke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar