26.10.2014

Matchende søskensett med søte rever


Denne uken var jeg så heldig å få min andre pakke som en del av Olivias sitt designteam. De første stoffet jeg hadde lyst å sy av var et søt revestoff fra Lillestoff som jeg synes passer både til gutt og jente. Alle stoffer brukt i dette settet kan kjøpes hos Olivias.

Kjolen jeg sydde til Inara er etter et tysk PDF mønster som heter Herzdame, som kan kjøpes her. Jeg sydde str 80 og synes den samsvarer godt med norske størrelser.




Kjolen har rynker både på skuldrene og på skjortedelen. I tillegg kan den også syes med lommer, som jeg har gjort. Jeg valgte et grått jersey stoff med hvite prikker. 


Jeg sydde også matchende tights av polkadot jerseyen. Utgangspunktet var et tights mønster fra Ottobre 4/2014, men den viste seg å være altfor stor til vår lille jenta, så da brukte jeg en tights hun hadde til å endre på mønsteret.

 

Til genseren brukte jeg mønsteret "Autumn forest" fra Ottobre 4/2014. Jeg sydde på en knappestolp (som er også er en del av mønsteret) og sydde på 2 treknapper fra Stoff og Stil.




Jeg brukte også for første gang kantebåndsapparatet til coveren til å sy kantebånd både rundt nakken og rundt ermene nederst. Det var en periode der jeg vurderte å gi opp og heller bruke vanlig maskin men jeg er glad for at jeg kjempet mot maskinen og fikk det til å funke til slutt! Det ser ikke bare mye bedre ut men kantebåndet kan strekkes mye mer når det er sydd på med coveren.






Fine søskenbilder ble det dessverre ikke, så derfor blir det bare bilde av hver av dem separat!

19.10.2014

En retrokjole med blondeglidelås


Som navnet på bloggen kanskje tilsier er jeg glad i retrofarger. Når jeg da har blitt venner med coverlocken hadde jeg lyst å endelig sy noe av det brune french terry stoffet fra Kreativ som jeg kjøpte for en stund siden.

Mønsteret jeg brukte er fra Stoff og Stil som jeg tidligere har sydd en kjole av (se her). Jeg kjøpte for noen uker siden en sennepsfarget blondeglidelås fra Stofstedet og denne synes jeg passet utmerket til det brune stoffet, og jeg tenkte retro med en gang :)




Som tidligere klippet jeg ut str 36 men tok litt mindre på overdelen i sidene og litt ekstra nederst på skjørtet. Det brune stoffet er deilig og myk og er så behagelig at det føles som å ha på en joggedress. Utmerket hvis man vil ha på kjole og allikevel kunne leke på gulvet med ungene :)


Jeg har lagt opp armene og bunnen av kjolen med sennepsgul coversøm som jeg synes blir "siste finish" på min retrokjole :)





11.10.2014

Rangafly genser


Tid for å prøve nye mønstre igjen! Denne gangen ble det Rangafly fra Hummelschn. Mønsteret er en e-bok som skrives ut hjemme og limes sammen. Forklaringen er på tysk men dette er en ganske enkel genser og det er en del bilder i veiledningen, så dette tror jeg nok de fleste hadde klart å sy!

Jeg sydde str 38 og la til ca 0,5 cm sømmon rundt alle mønsterdeler. Jeg la til ca 5 cm nederst da jeg liker best å ha gensere litt lenger slik at de går godt over buksekanten. Jeg måtte klippe halsribben en del kortere enn halsvidden - 10% og endte vel opp med å klippe den ca 68 cm til slutt. Dette på grunn av at når den var lengre så synes jeg at genseren gikk for mye ned på skuldrene.



Hvis jeg syr Rangafly en gang til så kommer jeg nok til å ha mindre utringning på framstykket, men denne går helt fint med en topp under (som jeg uansett pleier å ha på under gensere).

Jeg sydde versjonen som har lange armer. Det vil si at jeg klippet både korte og lange armer og sydde dem samtidig på fram- og bakstykket (dette står forklart i veiledningen). På de kort armdelene brukte jeg overlocken til å sy rullesøm. Jeg hadde aldri prøvt meg på rullesøm før, men det er egentlig ganske lett å få til. Man bruker 1 nål og følger trådspenningen oppgitt i symaskinveiledningen :)




Nederst på armene og på genseren brukte jeg brun coversøm å legge opp. Toppen er sydd i jersey med blader og ensfarget petrol jersey, begge fra Lillestoff.




09.10.2014

Comino cap i "flower Inara"


Når Lillestoff produserer et stoff som heter Inara (datteren vår heter Inara) så er det så klart at jeg måtte kjøpe dette stoffet med en gang!! Når stoffet da også er turkis var det ingen tvil på at det skulle bli en kjole til meg selv :)




Mønsteret jeg har brukt er Comino Cap fra Kitschy Coo som jeg tidligere har sydd både kjole (se her) og t-skjorter (se her) av. Overdelen er 2-delt både fram og bak. På toppen har jeg brukt petrol farget jersey og nederst jerseystoffet som heter "Flower Inara". Jeg har lagt kjolen opp med oransje coversøm, som jeg synes ble en fin kontrast og passet godt sammen med de oransje blomstene.



Selv om blomsterstoffet kanskje er litt sommerslig tror jeg jeg kan bruke den nå til høsten også med for eksempel en svart genser over og tights under. Jeg synes at kjolene sydd etter dette mønsteret blir mye finere om man bruker belte rundt midjen.


Ha en fin (og fargerik) kveld! :)

08.10.2014

Imke kjole med lange ermer








Imke fra Mamudesign er nok en av mine favorittmønstre. Jeg har tidligere sydd både t-skjorte varianten (se her) og kjolevarianten med korte armer (se her). Nå som det er høst hadde jeg også lyst å prøve ut varianten med lange armer.

Hundetann stoffet er produsert av Lillestoff og det samme er det rød stripete stoffet jeg har brukt til løpegangen rundt midjen. Begge stoffene er kjøpt hos Kjekk og Søt.


Jeg klippet kjolen litt kortere i lengden og måtte også forkorte armene litt da jeg bestemte meg for å sy på ribb og ikke løpegang der.



Jeg har virkelig fått teste min coverstitch på dette plagget og jeg har brukt pyntesøm både rundt løpegangen rundt nakken, nederst på kjolen og på raglansømmen både fram og bak.




Løpegangen er sydd på med vanlig maskin for jeg følte at jeg hadde bedre kontroll på hvor den ble sydd fast på den måten.





Med tights og støvler er jeg nå klar til høst og vinter!

01.10.2014

Comino cap kjole i lillestoff marina








Jeg har tidligere sydd 3 t-skjorter etter Comino Cap mønsteret fra Kitschy Coo (se innlegg her). Jeg elsker mønsteret så da måtte jeg også prøve ut kjolevarianten. Stoffet jeg brukte er fra Lillestoff og heter Marina. Jeg kjøpte mitt fra Tyskland med en gang det kom ut og er usikker på om det er for salg i Norge.

 

Jeg sydde varianten med 2-delt overdel slik at jeg kunne kombinere 2 forksjellige stoffer. Jeg brukte rosa kontrasttråd der tråden viser og nederst la jeg opp med coveren også i samme rosa farge.






Utebildene viser vel best den fine blåfargen stoffene har, men dessverre var været så dårlig når vi skulle ta "live" bilder at de måtte bli tatt inne...





Nå har jeg 1 Comino Cap kjole til på gang, men der manglet jeg dessverre litt stoff som jeg måtte bestille igjen, så den får dere se litt senere!