29.08.2014

Koseskjørt: Amy skjørt fra Jolijou









Mønsteret er fra Jolijou og kan kjøpes som PDF her. Det finnes også et mønster til t-skjorte som passer til som også har dette blomstermønsteret rundt halsen. Mønsteret ligger klart, men jeg har ikke fått sydd noe av det ennå.

Jeg klippet ut str M til skjørtet men måtte ta det kanske mye inn så neste gang vil jeg gå for str S. Stoffet jeg brukte er gråmelert isoli kjøpt fra Texart. Da det er stretch i stoffet er det veldig behagelig å ha på. I tillegg er det god vidde nederst på skjørtet slik at man ikke har noen problemer å bevege seg (klatre med barn, gynge, sykle,...) :) På bilde nederst er det kanskje ikke den mest naturlige måten å stå på men den viser i alle fall at det er god vidde på skjørtet!


Mønsteret beskriver vel mest hvordan man syr skjørtet i stumme stoffer men det er et eget kort avsnitt om hvordan man syr denne med ribb. Jeg målte bare rundt hoftene og tok disse målene minus noen cm for å få rett bredde på ribben. Min ribb måler ca 5 cm i høyde når den er brettet.


For å være sikker på at skjørtet holdt seg opp til hver tid sydde brukte jeg snor og maljer (begge fra Stoff og Stil). Jeg sydde først på 2 firkanter med strykelerret bak på for så å feste maljen gjennom firkanten og 1 lag med ribb. På denne måten blir snoren på innsiden av de 2 lag med ribb. 


 
 

Dette skjørtet er så utrolig behagelig å ha på at selv om jeg liker meg best i bukser, så kan dette lett bli mitt "koseskjørt" samtidig som jeg også kan ha det på på jobb. Stoffet er mykt og føles varmere enn vanlige bomullskjørt, slik at man også kan ha det på om vinteren (eller norsk høst!).

25.08.2014

"Imke" i sakurablomster


        
Mine 2 favorittblogger Vanderhand og Joma Style har begge lagt forskjellige versjoner av "imke" fra Mamudesign. Disse var så nydelig og kjolene så så behagelig ut at jeg også måtte kjøpe mønsteret. Imke kjøpes her og blir sendt i posten (man slipper å lime sammen flere ark!).

Størrelsen stemmer med det jeg vanligvis har, men da la jeg ikke til ekstra sømrom. Jeg sydde kjolevarianten men måtte forkorte den en del da jeg liker å ha tights under og da synes jeg det er finest med en litt kortere kjole. I tillegg til å kunne velge tunika eller kjole er det også forskjellige armvarianter. Jeg gikk for varianten med nest korteste armer.


Det er strikk i halsåpningen og rundt armene. Mønsteret skriver at man skal sy en løpegang på innsiden av kjolen og tre strikk i. Men jeg valgte samme varianten som bloggerne nevnt over og sydde løpegangen på utsiden og hadde heller stropp i som kan knyttes. For å ha en fin kontrast valgte jeg både rød sytråd rundt løpegangen og rødt bånd.

 



Alle stoffer er fra Lillestoff. Jeg har kjøpt sakurablomstene og petroleum dotties stoffet direkte fra Lillestoff da de ble lansert men de kan nå også kjøpes i Norge fra Olivias (bare sakura blomster og petrol ensfarget Jersey).

12.08.2014

En blomstrete Toni kjole av Milchmonster


 
Enda et plagg etter et tysk mønster. Denne gangen ble det Milchmonster sitt mønster som heter Toni og jeg gikk for babydoll modellen (same som kjolen jeg sydde her). Jeg synes babydoll modellen er så fin og nederdelen som går ned i spiss på begge sider gjør hele kjolen litt spesiell.
 

 
 
Blomsterstoffet er fra Lillestoff har er kjøpt fra en Tysk nettbutikk. Jeg elsker Lillestoff og kunne tenkt meg flere slike stoffer tilgjengelig i Norge etter hvert! Stoffet ble egentlig kjøpt til Inara men så måtte jeg endre planene litt når jeg så at det var mer enn nok til en kjole til begge oss :)




08.08.2014

Penelope peplum med blonder


Dette er vel min tredje Penelope Peplum så langt (se de andre 2 innlegg her og her). Denne gangen prøvte jeg meg på en ny variant med blondestykke. Stoff, blondestykke og blonder nederst er alle kjøpt hos Stoff og Stil.


 

Jeg klippet ut stoffet etter mønsteret først og la så blondestykker på toppen av bakstykke der jeg synes det passet (jeg kuttet av litt av skuldrene på blondestykket). Så sydde jeg den fast til baksiden av toppen helt i ytterkanten av blondestykket. Når den var sydd fast kuttet jeg så vekk stoffet der jeg ville ha det litt gjennomsiktig men lot det være igjen litt til å brette bak. Så sydde jeg blondestykke fast på bretten.



 
Nederst sydde jeg også på blonder for å få litt mer helhet. Jeg la blondebåndet nederst på stoffet rett mot rett og sydde over med overlock. Så brettet jeg blondebåndet ut og sydde rundt stoffet akkurat som man gjør rundt ribben rundt halsåpninger for eksempel, bare pass på at bretten går mot stoffet og ikke mot blondebåndet for ellers så synes den gjennom.



31.07.2014

A guilty (flamingo) pleasure - Lady Carolyn fra Mialuna



Det er noe som gjør at jeg liker så mange tyske mønstre. På Dawanda kan man finne mange fine mønstre og i tillegg følger jeg en del tyske blogger (for eksempel Vanderhand og Joma Style) som bruker mange tyske mønstre.

Lady Carolyn fra Mialuna så jeg først hos Joma Style og her kan dere se mange hennes versjon: http://joma-style.blogspot.com/2014/05/rums-28-mit-lady-carolyn.html
Toppen kan lages med korte, 3/4 eller lange armer og alt dette er inkludert i mønsteret som skrives ut som PDF. Veiledningen er på tysk men det er mange bilder som gjør at det ikke er så vanskelig å forstå hvordan den skal syes.

Jeg klippet opp størrelse 38 som er den størrelsen jeg bruker til vanlig og den passer perfekt. Det jeg har opplevd så langt er at størrelsen på tyske mønstre stemmer veldig godt overens med hva jeg bruker til vanlig mens amerikanske mønstre noen ganger kan være litt store (men da er det bare å gå ut fra kroppsmål og se på tabellen over størrelsene).



Toppen synes jeg ble litt for kort for min smak så jeg la til ribb nederst. For forklaring på hvordan jeg gjør dette kan dere lese innlegget her. mønsteret inkluderer ribb på armene som overlapper og som man kan sette trykknapper på. Jeg brukte lilla trykknapper fra Lykkedragen bade rundt halsen og rundt armene.

 
Om jeg kan si det selv så er jeg blitt mye flinkere til å matche sømmer enn det jeg var før. Trikset jeg bruker nå er å sy ribben sammen til en sirkel på vanlig maskin og ikke overlock. På denne måten kan man brette sømmen til hver sin kant før man syr ribben på plagget. Da er det lettere å matche sømmene og det blir helt flatere. På bildene under kan dere se sømmen på skulderen og sømmen nederst.

 

Begge stoffer jeg har brukt på denne toppen er kjøpte jeg via en facebookside for kjøp og salg av metervarer men etter et google søk ser jeg at flamingostoffet også kan kjøpes på Dawanda (Tyskland) og Stofdepotet (Danmark).

 
 

Jeg ble veldig i tvil på om flamingoer passer til voksentøy men så synes jeg også at dette stoffet var så kult at jeg bare måtte sy  noe til meg selv :-) Kanskje ikke denne toppen kan brukes på jobb,men når jeg er hjemme tror jeg den skal brukes mye!!

Hva synes dere? Passer stoffet til voksentøy? Når ville dere brukt den, ville dere gått på jobb med den (kontorjobb)?

28.07.2014

Kjole fra burda 2/2013

 
Jeg var så heldig å få låne et burdablad av en kollega på job. Bladet er Burda Style 2/2013 og her var det mange fine modeller. Det første jeg hadde lyst å sy var nr. 112 da jeg har veldig lite kjoler uten armer og det trenges i dette været!
 
 
Kjolen skal egentlig syes av stumme stoffer men jeg elsker stretch så jeg sydde den i stretch jersey fra Stoff og Stil og droppet glidelåsen. Jeg er ingen ekspert på svensk syspråk og synes det var litt vanskelig å forstå veiledningen. Hvis jeg noen gang skulle kjøpe et burdablad så må det nok bli på engelsk tror jeg!
 
 
Litt vanskelig å vise fram kjolen på hengeren, men jeg prøver. Kjolen har draperinger på venstre side og på skuldrene og minner litt om en omslagskjole, bare at delene er sydd fast. Baksiden består av 2 deler som er sydd sammen.
 


 
Kjolen skal egentlig har "for" i overdelen men jeg bestemte meg for å bruke kantebånd i samme stoff som resten av kjolen. Ellers så matte jeg ta den inn en god del også, selv om jeg sydd størrelse 38. I etterkant tenkte jeg at det kanskje er fordi jeg brukte jersey som strekker seg litt, så jeg vurderer å gå ned en størrelse neste gang...