25.01.2015

Comino Cap kjole i Smallflowers



Ingen tvil om at jeg elsker dette mønsteret. Tidligere har jeg sydd 2 kjoler og 3 t-skjorter av mønsteret (se herher og her). Mønsteret Comino Cap fra Kitschy Coo kjøpes på nettet her og lastes ned som PDF.




Denne gangen har jeg sydd en variant med belte. Jeg brukte svart jersey som jeg skjærte så høy jeg ville ha den x 2. Så sydde jeg langsidene sammen rett mot rett og snudde den rett siden ut. Til slutt sydde jeg fast sidene på begge sider av kjolen. På denne måten henger beltet litt løsere.




Stoffene er produsert av Lillestoff og kjøpt av Kjekk og Søt. Neste blir en hjemmesydd genser i sennepsgul som kan passe til denne kjolen :)

14.01.2015

Bessie i nydelige lotus blomst



Jeg har lenge hatt mønsteret Bessie fra Ottobre 5/2010 ligggende tegnet av, men har av en eller annen grunn alltid funnet et annet mønster å sy av.



Men nå ble det endelig en Bessie på meg, med noen få endringer. Jeg sydde str 38 og den passer perfekt. Jeg forlenget bade ermene  og nederdelen noen få cm og sydde på kantebånd i stedet for å brette opp.



Jeg brukte også kantebånd rundt nakken og sydde ikke stoffet på som ribb slik det star I beskrivelsen. Da klippet jeg også stoffet litt lenger opp slik at utringningen ikke skulle bli for stor uten ribb. Jeg brukte heller ikke strikk under brystene. Jeg satt på 3 trykknapper i plast fra KAM og synes hvit passet best til genseren.



Jeg synes rosa og grå passer så godt sammen! Jeg har egentlig aldri vært en rosa-person, men det å få en datter må ha gjort noe med min fargesmak... Dette nydelige jerseystoffet kan kjøpes hos Liandlo.

13.01.2015

Mister Comet fra Mialuna



Når hele familien har fått hjemmesydde klær så måtte selvfølgelig mannen også få sin første hjemmesydde genser til jul. Jeg synes det er litt vanskelig å finne fine mønstre til menn men heldigvis hadde Mialuna et fint hettegenser mønster som heter Mister Comet.


Mønsteret kjøpes som PDF, noe som jeg har blitt veldig glad i. Den kan kjøpes her. Størrelsene går fra XS til XXXL så denne genseren vil nok passe de fleste! Sidene på genseren er 2-delt slik at man kan ha en stripe på siden. I tillegg kan man ha stripe på hetten også.





Jeg valgte å bruke svart isoli/sweat (kjøpt fra Kjekk og Søt) som hovedstoff, rød jersey til stripen og rød ribb på ermene og nederst på genseren. Genseren er relativt lett å sy men tar litt tid pga at det er en del forskjellige deler. Og om du gjør som meg og syr coversøm over alle sømmer så tar det enda mer tid! Men jeg synes det ble en fin detalj men den røde sømmen.

Til snoren skjærer jeg bare en bit jersey (ca 2-3 cm), trekker i begge ender og så krøller den sammen.



Mannen var i alle fall fornøyd med julegaven sin!

11.01.2015

My Hedy skjørt




Etter flytting til nytt hus så har mannen min bygget skrivebord og nå har maskinene kommet ut igjen!

Tidligere sydde jeg et koseskjørt variant fra Jolijou (se innlegg her) Jeg synes den var så behagelig på at jeg måtte prøve meg på et annet mønster også: My Hedy sweat skirt fra Petit et Jolie. Jeg ville prøve denne fordi jeg synes baksiden er litt spesiell i forhold til andre skjørt.




Skjørtet er et PDF mønster og kjøpes på nettet her. I mønsteret får man en lang og kort variant av skjørtet og man kan velge om man vil ha 2-delt bakside eller ikke. I min variant klippet jeg den lange varianten men fant ut at den var alt for lang i tillegg til ribben som skal syes på nederst, så derfor klippet jeg av en del. Jeg vil tro at resultatet ble et sted mellom lang og kort :) Jeg gikk også for den 2-delte varianten bak fordi jeg hadde lyst å bruke en coversøm der til dekorasjon. Ellers har jeg også brukt coversøm rundt ribben både oppe og nederst. Om man ikke vil bruke coversøm til dekorasjon blir det også fint med bisebånd!



Skjørtet har 4 legg på framsiden og også her brukte jeg coversøm for å sy ned leggene. Da sydde jeg på baksiden og stoppet der sømmen stopper. Jeg dro trådene til baksiden, knyttet dem og klippet av. Det var da viktig å passe på at alle 4 legg gikk parallelt med hverandre og var like lang. Jeg sjekket flere ganger for jeg har sett litt forskjellige måter å sy disse leggene på. Jeg har sett noen bilder der leggene er brettet inn mot midten på baksiden og noen der de er brettet ut mot hver side. I veiledningen mener jeg at det står at de skal brettes i midten slik at man har en brett på hver side av sømmen. Om jeg syr dette skjørtet igjen så bretter jeg foldene nok på hver side slik at de ikke står ut så mye.




16.12.2014

Prøvesying av Lady Serena for Mialuna


Jeg var så heldig å få lov å prøvesy et nytt mønster for Mialuna som heter Lady Serena og som vil komme for salg en gang i januar i nettbutikken hennes her.


Mønsteret har 2 varianter: med hette eller med krage. Jeg kommer nok mest sannsynlig til å sy begge variantene men først ut var varianten med hetten. Jeg klippet str 38 og la til ekstra sømmon (noe som ikke er inkludert i mønstrene) og dette passet perfekt.


Stoffene jeg har brukt er stripete sommer sweat fra Lillestoff, et stoff som er utrolig myk og stretchy og som kan ligne litt på French terry på baksiden. Jeg har kombinert dette med rosa ribb, begge stoffene er fra Uglemor Design.


For å sy den rosa coversømmen på hetten har jeg først sydd hettens ytter- og innerside sammen med blondene mellom, så har jeg brettet det rett side ut og sydd en coversøm over begge lag. Blonden jeg har brukt er engelsk blonde fra Stoff og Stil. Langs ermine har jeg også sydd rosa coversøm. Jeg prøvte å gjøre det same rundt  halsen men coveren min synes dessverre at 5 lag med stoff var litt i det meste lage så derfor sydde jeg ned overlocksømmen på vanlig maskin istedet. Jeg synes at genseren ser best ut om man syr en søm over ribben nederst også, så her har jeg brukt coversøm.



Jeg prøvde så godt jeg kunne å matche stripene i sidesømmen, noe jeg synes jeg fikk godt til :)



For min del så var mønsteret perfekt og jeg er veldig glad at jeg fikk lov å være en av de første til å prøve ut et mønster :)


Ha en fin dag videre!

05.12.2014

Frau Fannie i jeansjersey


Nå har jeg prøvd ut enda et tysk mønster, denne gangen Frau Fannie fra Schnittreif. Mønsteret kjøpes her og man kan velge om man kjøper den ferdig skrevet ut og sendt i posten eller som PDF som skrives ut hjemme. Jeg har blitt veldig glad i PDF. Man kan skrive det ut så mange ganger man vil (for eksempel hvis det viser seg at man har klippet en størrelse for liten) og det viktigste: man kan sy med en gang og trenger ikke å vente på posten!

 


Kjolen har 2-delt bakstykke slik at det passer godt for de med litt svai i ryggen. Skjørtedelen begynner rett over hoftene (i alle fall i mitt tilfelle) og har lommer. Jeg målte meg og var ifølge måltabellen et sted mellom S og M. Jeg bestemte meg for å klippe størrelse S med litt ekstra sømrom. Dette passet bra på nederdelen men på overdelen måtte jeg ta den inn en del.


Jeg har brukt min covermaskin med brun tråd til å sy over de fleste sømmene. Når jeg legger opp kjoler pleier jeg å sy sidesømmene først for så å sy med coveren rundt. Jeg avslutter da ved å sy noen cm over begynnelsen av sømmen og så feste trådene på baksiden. Denne måten fungerer ikke så bra til for eksempel ermene da det ikke er så god plass. Da syr jeg først coversømmen for så å sy ermene sammen i siden. Etter det så syr jeg sømmen ned med en stikning, som vist på bildet nedenfor.


Jeg har sydd min kjole i jeansjersey fra Lillestoff. Dette er et herlig stoff som det er veldig god stretch i og som har en myk bakside som kan ligne sweater/isoli. I lommene har jeg brukt jersey med hvite og brune striper også fra Lillestoff.

30.11.2014

Shelly Sew-along med og uten krage




Det ser ut til at det er mange som har lyst å sy en Shelly genser men som synes det er litt skummelt når veiledningen er på tysk. Derfor har jeg nå fått lov av Jolijou å legge ut en beskrivelse på norsk slik at alle som har lyst kan sy en slik genser.

Om dere vil se mine forrige 2 gensere som jeg har sydd etter mønsteret kan dere gå inn her og her.


1. Mønster og sammensetning

Mønsteret kjøper man her. Den kan så lastes ned fra siden til din PC/Mac. Husk at man har begrenset med nedlastninger, så det er lurt å lagre PDF filen første gang den åpnes.

Mønsteret kan skrives ut på vanlig printer. Det er en liten kontrollfirkant som man kan bruke til å sjekke om mønsteret er skrevet ut i riktig størrelse (man skal ikke forstørre printen på arkene før man skriver ut). Denne firkanten bør være 1 x 1 cm om man har gjort det riktig.

Etter at alle ark er skrevet ut så begynner sammensetningen. Legg de forskjellige arkene opp på hverandre slik at strekene matcher. Lim dem så fast til hverandre og klipp ut den størrelse man ønsker. Her går det også an å ha en mindre størrelse rundt brystet enn rundt hoftene for eksempel. Da begynner man å klippe den minstre størrelse under ermene og så skrår man til en større størrelse nederst.

Mønsteret er ikke inkludert sømmon. Om man ønsker å legge dette til på mønsteret gjør man det før man klipper ut riktig størrelse. Jeg pleier bare å legge til sømmon på stoffet når jeg klipper rundt mønsterdelene.

2. Egnede stoffet og stoffforbruk

Til å sy denne genseren trenger man stretchstoff, for eksempel jersey, sweater/isoli, French terry, ... Så lenge det er god stretch i stoffet så burde det gå bra. Om det er mindre stretch i stoffet enn vanlig jersey (5% elasthan) så bør man vurdere å kanskje klippe en størrelse større.

Nedenfor er en oversikt over hvor mye stoff man trenger i de forskjellige størrelsene (det er da tatt utgangspunkt i at stoffet er 150 cm bredt og at man syr lange ermer):
XS (32/34): 135 cm
S (36/38): 135 cm
M (40/42): 135 cm
L (44/46): 140 cm
XL (48/50): 145 cm
XXL (52/54): 145 cm

Genseren som jeg har sydd nå uten krage er av jersey med øgler fra Olivias.

Jeg har brukt både vanlig maskin, overlock og coverlock på genseren min men man klarer seg fint med bare vanlig maskin som har elstisk søm. For å gjøre det tydlig hvor jeg har sydd med vanlig maskin (for eksempel til rynkene) så har jeg brukt rød tråd. Om man ikke vil at tråden vises så godt på baksiden, så bruker man tråd som matcher stoffet.

På min overlock har jeg brukt 3 tråder med hvit tråd og brun tråd på nålen til venstre for det er denne som vil vises litt på utsiden om man strekker i stoffet.


3. Syveiledning

3.1. Framstykke, bakstykke og ermene

Legg fram- og bakstykke opp på hverandre, rett mot rett. Sy så skuldersømmen på begge skuldrene.




Rynk ermene mellom de strekene som er tegnet på mønsteret (se der saksen ligger på bildet ovenfor) på denne måten:
  • Sy 2 rader med størst stinglengde og vanlig rettsøm (på min symaskin er maks stinglengde 4). Pass på at trådene fra første raden ikke blir sydd fast i rad nr 2

  • Trekk i undertråden slik at stoffet rynker seg
Rynk ermene nok til at de passer i ermåpningen og pass på å fordele rynkene jevnt utover. Sy så ermene fast. Om man bruker overlock så synes jeg at rynkene holder seg best om man syr dem fast med elastisk rettsøm akkurat der rynkene er først for så å sy over ermsømmen med overlock etterpå.




Sy så sidesømmen under ermene og nedover genseren. Pass på at sømmen under ermene er lagt rett på hverandre slik at sømmene treffer. Jeg pleier å brette en overlocksøm til venstre og en til høyre, som jeg har prøvd å vise på bildet nedenfor.



Jeg pleier å sy stretchsøm på vanlig maskin over overlocksømmen under ermene for å sikre meg at det ikke blir hull.


3.2. Ribb

Klipp ribben nederst på genseren i henhold til tabellen nedenfor. Det første tallet er høyden, det andre tallet er lengden, pass på at stretchen er riktig vei. Når man strekker stoffet bør den største stretchen være på lengden siden det er der stoffet skal strekkes mest rundt hoftene.

XS: 20 x 65 cm
S: 20 x 90 cm
M: 20 x 98 cm
L: 20 x 107 cm
XL: 20 x 118 cm
XXL: 20 x 132 cm


Legg ribben rett mot rett og sy kortsiden sammen til en ring. (På bilde nedenfor er det egentlig halsribben, men ribben nederst på genseren vil syes på samme måte, jeg glemte bare å ta bilde av den før den var sydd på...)


Brett så stoffet dobbelt med rettsiden ut og legg den nederst rundt genseren du nettopp har sydd sammen. Marker midten på ribben (jeg pleier å bruke 2 nåler til å vise midten).



Pass på at den sømmen der du sydde den til en ring treffer en av sidesømmene på genseren. Normalt så vil midten av ribben treffe den andre sidesømmen men da stoffet er bredere på framsiden enn baksiden pga rynkene så må man finne midten av genseren nederst og legge midten av ribben der. Strekk i ribben slik at den blir jevnt fordelt rundt genseren.

Jeg har genseren rett side ut og ribben som en ring rundt denne. Sy rundt ribben og genseren.


Jeg har sydd ribben ned igjen med coversøm etterpå, da syr jeg på baksiden av stoffet med 3 nåler.



Om man ikke vil ha ribb kan genseren også klippes litt lengre. Så bretter man opp minst 2 cm og syr en elastisk søm nederst.

På ermene gjør man akkurat lik. Ermribben klippes i henhold til tabellen nedenfor;

XS: 2 x 17 cm
S: 2 x 20 cm
M: 2 x 23 cm
L: 2 x 26 cm
XL: 2 x 30 cm
XXL: 2 x 35 cm

Legg ribben rett mot rett og sy kortsiden sammen til en ring. Brett så stoffet dobbelt med rettsiden ut og legg den rundt ermene. Pass på at den sømmen der du sydde den til en ring treffer sidesømmen under armen. Strekk i ribben slik at den blir jevnt fordelt rundt ermet.

Til informasjon så er mønsteret til lange ermer men grunnen til at min har 3/4 ermer er at jeg ikke hadde nok stoff. Om man også ønsker kortere ermer må man endre ribben også. Da pleier jeg å legge ermet på gulvet og klipper ribben noen cm mindre enn ermet den skal syes fast på. Høyden bestemmer man selv men husk at ribben skal brettes dobbelt.


4. Halsåpning og krage

Rynk halsen mellom strekene ihht mønsterdelen, på samme måte som beskrevet i punkt 3.1. Her rynker jeg så mye jeg kan.


I denne sewalong har jeg brukt vanlig ribb, så først kommer veiledning med vanlig halsribb.


Klipp halsribb (vanlig jersey kan også brukes) i henhold til følgende mål:

XS: 6 x 60 cm
S: 6 x 66 cm
M: 6 x 70 cm
L: 6 x 78 cm
XL: 6 x 86 cm
XXL: 6 x 98 cm


Legg ribben rett mot rett og sy sammen til en ring. Brett så stoffet dobbelt med rettsiden ut. Pass på at sidesømmene ligger rett på hverandre og marker også midten på andre siden.

Legg sømmen av ribben midt på bakstykke og legg den andre markeringen på kragen midt på forstykke. Her på bilde har jeg markert midten på fram- og bakstykke med nåler.


Strekk så resten av ribben slik at den passer i halsåpningen og sett i knappenåler. Om man bruker overlock så synes jeg at rynkene holder seg best om man syr dem fast med elastisk rettsøm akkurat der rynkene er først for så å sy rundt hele kragen med overlock etterpå.



Jeg syr alltid ribben rundt halsen ned med vanlig rettsøm og stinglengde 2,5. Denne sømmen blir synlig så velg en farge som passer til resten av genseren.



Hvis man vil ha sløyfe som på min genser så klipper man en remse i jersey på 2-3 cm og den ønskede lengden. Knytt fint og sy den fast for hånd på ribben der du vil ha den.


Om man heller vil ha krage så klipper man den i henhold til følgende mål. Første tallet er høyden på kragen, så om man ikke vil ha så høy hals forminsker man den der.

XS: 65 x 60 cm
S: 65 x 66 cm
M: 65 x 70 cm
L: 65 x 78 cm
XL: 65 x 86 cm
XXL: 65 x 98 cm



Legg kragen rett mot rett og sy sammen til en ring. Stoffet brettes i lengden, høyden skal fortsatt være 65 cm når man sy dem til en ring. Brett dobbelt med rettsiden ut og sy den i halsåpningen på samme måte som halsribben. Jeg pleier også å sy ned kragen med vanlig rettsøm eller coversøm på samme måte som halsribben.





Stryk og ferdig! Godt jobbet!!! :)




Jeg håper at dette innlegget hjelper andre til å sy denne fantastiske genseren og link gjerne til bloggen min om du har brukt min sewalong :) Om noen har spørsmål eller ikke forstår noe, ta gjerne kontakt så skal jeg prøve å hjelpe deg.


Gleder meg til å se mange Shelly'er framover!!