04.08.2015

Lady Rosalie i blondestoff

Jeg var veldig begeistret for dette blondestoffet fra Olivias når jeg kjøpte. Når jeg ikke sydde av det med en gang jeg fikk det i posten og det bare ble liggende ble jeg veldig i tvil på om jeg kanskje hadde gått litt lei både fargen og mønsteret.


Nå trengte jeg en ny topp til ferien og da tenkte jeg på dette blondestoffet. Jeg er fortsatt litt i tvil på hva jeg skal sy av resten av stoffet men synes at toppen ble veldig fin i alle fall!


Mønsteret jeg har brukt er Lady Rosalie fra Mialuna men uten ribb rundt halsen og armåpningen. I stedet har jeg klippet mønsteret uten sømmon akkurat der og kantet med samme jersey som resten av toppen. Jeg har lenge unngått å kante med noe annet enn ribb fordi jeg trodde det var vanskelig. Nå som jeg har fått prøvd å kante med både jersey og viscose jersey synes jeg det egentlig er veldig lett og ingen grunn til å gru seg!! Det eneste man må passe på i forhold til ribb er at man holder stoffet bent foran kantebåndsapparatet slik at det ikke bretter seg når det blir matet inn. Jeg synes det er veldig fint å bruke samme stoff som resten av plagget til kantebånd og stoffet som blir kantet holder seg mye flatere. Når man kanter med ribb synes jeg stoffet veldig lett trekker seg litt sammen, det unngår man ved å bruke vanlig jersey.


En ting som jeg var oppmerksom på var de lyse og mørke deler på stoffet. Jeg tenkte det var finest at den lyseste delen var over brystene og den mørkeste over magen. Jeg måtte da også passe på at disse delene traff i siden på bak- og framsiden. For å gjøre det klippet jeg først framsiden og la spissen under armen på stoffet jeg skulle klippe til baksiden. Da er det lett å se hvor man skal klippe for at det skal matche.

Det har ikke vært den beste sommeren her men heldigvis fikk toppen lufte seg i litt finere vær i Belgia :)

 


16.07.2015

Twist knot maxikjole


Jeg liker veldig godt Twist knot mønsteret fra Ottobre 2/2013 (som jeg tidligere har sydd denne tunikaen av). Jeg synes knuten er veldig elegant og forstørrer brystet for de som ikke har så store bryst, samtidig er det rynker under brystet som godt skjuler om man har litt mage.


På baksiden fortsetter båndet som gir en fin effekt der også.


Stoffet ble kjøpt av en dansk nettbutikk som jeg ikke helt husker nå og jeg hadde denne kjolen i tanken når jeg kjøpte dette. Egentlig var kjolen ment til et bryllup men stoffet kom aldri fram i tiden... Stoffet er viscose jersey, er veldig lett og har et fint fall som er perfekt til denne type kjole.


Kjolen er forlenget til maxikjole ved å tegne linjen på siden videre og klippe stoffet lenger.

Min variant er også uten ermer. Jeg har vrangsydd framsiden siden stoffet var dobbelt i utgangspunkt. Jeg tenkte egentlig å vrangsy baksiden også men 2m holdt så vidt og jeg hadde ikke nok stoff til å klippe en ekstra bakdel, derfor har jeg kantet armåpningen på baksiden. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå å kante med coveren og kantebåndsapparat og bruke noe annet enn ribb. Men det gikk veldig bra å bruke viscose jersey også! Jeg måtte bare være forsiktig og holde stoffet opp foran kantebåndsapparatet fordi det krøllet seg veldig lett når det bare hang ned.


Rundt stroppene har jeg sydd fast et bånd til å rynke stroppene litt sammen. Jeg synes dette gir en veldig fin effekt og jeg ble veldig inspirert av Renate sin maxikjole med disse båndene på.


02.07.2015

En turkis sommerkjole


Dette stoffet fra Liandlo måtte jeg bare få tak i når jeg så kjolen som Renate sydde (se bloggen og kjolen hennes her). Heldigvis gikk 1,5m og frakt rett under tollgrensen!

Mønsteret jeg har bruk er Stunning Rosy fra Ottobre Design 3/2015 og jeg har sydd en kjole av mønsteret tidligere (se her). Den gangen synes jeg ikke jeg fikk til englestrikken/Framilon fint nok og brukte ribb i stedet. Til denne kjolen hadde jeg lyst å ha hele kjolen i samme stoff og da måtte jeg bare samle litt mot til å prøve meg på englestrikken igjen.




Jeg kjøpte Framilon fra Ottobre på Etsy og denne var det mye mer strekk i enn den gamle englestrikken jeg hadde liggende fra Stoff og Stil. Jeg synes fortsatt at det blir finere å rynke med 2 rynketråder (selv om jeg brukte Framilon teknikken på denne kjolen) der det skal være rynker på framsiden (på overdelen og skjørtedelen). Med 2 rynketråder synes jeg det er mye lettere å fordele stoffet og rynkene jevnt. Men Framilon på baksiden av kjolen synes jeg ble veldig bra. Framgangsmåten jeg har brukt er følgende:

1. Marker midten på kjolens bakstykke og marker midten på Framilon båndet.
2. Jeg brukte limpenn til å lime den ene enden av båndet til stoffet slik at den holdt seg på plass mens jeg sydde et par sting.
3. Strekk båndet slik at midten på båndet treffer midten på kjolen. Du må strekke en del, sørg for at du strekker lik hele veien. Jeg måtte hjelpe maskinen å dra stoffet bakover når jeg måtte strekke så mye i båndet.
4. Jeg sydde vanlig rettsøm med stinglengde 2, men vurderer å sy sikksakk neste gang, jeg tror det kanskje vil bli finere.
5. Når du har kommet til midten strekker du båndet igjen slik at enden på båndet treffer enden på bakstykke.

Effekten ble veldig fin synes jeg, spesielt om man bruker samme stoff på hele kjolen.



En ting som jeg gjorde litt annerledes denne gangen og som kan være et tips til de som har tenkte å sy kjolen er å klippe englestrikken som skal i lommen på samme lengde som åpningen på lommedelen. Sist klippet jeg den på samme lengde som åpningen på kjoledelen, som er litt større en lommedelen og da ble lommene stående litt ut på kjolen. Det ble mye bedre nå!

Jeg har ikke gjort noen endringer på mønsteret bortsett fra at jeg droppet vlieselin på midjebåndet og at jeg sydde vanlig ribb rundt halsen (jeg klippet ribben 65 x 5 cm og synes det ble bra til str 38), også uten vlieselin.



Jeg er klar for sommeren og kan aldri få nok turkis i skapet! :)

05.06.2015

Prøvesying av Lady Rosalie for Mialuna


Jeg har tidligere prøvesydd Lady Serena for Mialuna (se innlegg her) og elsker hennes mønstre. Denne gangen har hun laget et mønster til en topp til dame i 2 varianter: tettsidende eller vid.
 

Jeg har prøvesydd den tettsittende varianten av dette nydelige nostalgiske stoffet fra Olivias. Stoffet selger per rapport og for å få trykket av de søte barna på rett høyde uten å begynne å klippe i neste trykk måtte jeg skøyte på skuldrene. Dette synes jeg egentlig ble en fin effekt!


Jeg har sydd str 38 som jeg pleier å bruke i Mialuna sine mønstre og denne passer perfekt. Jeg liker veldig godt passformen til Mialuna sine mønstre: tettsittende uten å være alt for stramt rundt magen.

Ifølge veiledningen skal man sy ribb rundt halskanten og armåpningen men jeg klippet ingen sømmonn her og sydde på kantebånd i stedet. Jeg tror dette kommer til å bli min nye kosetopp denne sommeren og jeg vurderer sy en joggebukse til også :)

Følg med på Mialuna sin side for mønsteret blir nok snart lagt ut for salg :)
 

03.06.2015

Stunning Rosy fra Ottobre Design


Det er mange fine mønstre i det siste barnenummeret fra Ottobre (3/2015). Jeg har sydd noen buksedrakter til datteren fra nummeret og det som er så kjekt med akkurat dette nummeret er at det er 2 voksenmønstre også: t-skjorte til herre (med matchende mønster til gutt) og kjole til dame (med matchende kjole til jente).


Jeg synes dette kjolemønsteret som heter Stunning Rosy var veldig fint og da måtte jeg selvfølgelig prøve å sy den selv også. Jeg synes at Ottobre sin veiledning ofte er veldig vanskelig å forstå og denne gangen var nok ingen unntak. I og med at jeg har sydd en del fra før gikk det greit, men jeg ville kanskje ikke anbefalt denne kjolen til en nybegynner, med mindre man får hjelp til å forstå veiledningen.


Jeg har følgt mønsteret med følgende endringer:
- Jeg prøvde meg på framilon men synes det var enklere å bruke 2 rynketråder for å rynke overdelen og skjørtet.
- I veiledningen står det at man skal stryke vlieselin på båndet rundt midjen, jeg har ikke gjort fordi jeg ville at kjolen forsatt skulle være lett tøyelig rundt midjen.
- På halsribben skal man også stryke vlieselin samt at denne består av forskjellige mønsterdeler. Jeg har målt halsåpningen etter å ha rynket den og skjært en remse med en lengde på 75% av målet og 7 cm høy. Denne har jeg da sydd fast som vanlig halsribb og uten vlieselin.
- Jeg prøvde meg på framilon på baksiden men synes det ble for stramt og jeg var ikke helt fornøyd med sømmen. Jeg prøvde meg da på elastisk undertråd, som er litt mer tøyelig og det ble veldig bra. Men når jeg prøvde kjolen på synes jeg det ble litt rart at det røde båndet bare var på framsiden, derfor har jeg endret mønsteret slik at båndet fortsetter rundt. Jeg har da klippet en remse på samme høyde som båndet på framsiden og målt ryggen min for å få rett lengde. Det gjør at man må strekke båndet litt for å få det til å passe til kjolens baksiden og da får man litt lignende effekt som med framilon eller rynketråd.
Om jeg skulle sydd båndet i samme stoff som hovedkjolen hadde jeg nok gått for elastisk undertråd.


Jeg er veldig fornøyd med kjolen. Størrelse 38 passer perfekt og jeg synes kjolen har en veldig fin passform. Og lommer i en kjole kan være veldig praktiske også! Om man bruker samme stoff som resten av kjolen vises de nesten ikke, men de er der!


17.05.2015

En kjole inspirert av 17. mai


Det er lenge siden jeg har brukt Toni mønsteret fra Milchmonster, sikkert rundt et år siden. Jeg husker at jeg likte veldig godt passformen på babydoll varianten som har små legg under brystet som gjør at kjolen ikke er for tettsittende rundt magen.




Jeg har lenge sett på dette nydelige stoffet med store rosa, blå og gule blomster hos By Christina, men det måtte et svakt øyeblikk noen uker senere til før jeg faktisk kjøpte stoffet. Det var rask levering og stoffet lå i postkassen 16. mai på formiddagen. Nok tid til å vaske og tørketromle stoffet på dagen og sy på kvelden!

Kjolen har raglansermer og kan syes ganske kjapt også. Det er små legg på framsiden på babydoll versjonen og egentlig skal sidene gå lenger ned enn midten nederst men jeg hadde lyst å lage en litt vanligere variant så jeg blandet variantene slik at kanten nederst er rett.




Jeg sydde først med gul tråd på covermaskinen men synes det ble litt for mye av det gode, derfor måtte jeg rekke opp igjen og bruke knallrosa tråd, som jeg synes passet mye bedre!




Andre endringer jeg har gjort er å forlenge kjolen en hel del fordi jeg synes at Milchmonster sine mønstre pleier å være ganske korte. Jeg har også forlenget overdelene ca 2 cm for at den skal sitte godt under brystene og ikke skli opp.


Ønsker med dette alle en strålende nasjonalfeiring!!

07.05.2015

Bronte topp på den nye babylock maskinen



Ingen tvil på at jeg elsker Bronte mønsteret (se for eksempel innlegget her) men jeg fikk aldri helt til coversøm over skuldersømmen pga at det ble for mange lag med konvoluttåpningen. Nå som jeg har fått meg ny covermaskin måtte jeg prøve en gang til og se om det ble bedre.




Stoffet jeg har brukt er fra Lillestoff og så vidt jeg kunne finne var det bare til salgs i Norge her. Når jeg ser på prikkene så minner det meg litt om The Matrix faktisk...

Mønsteret heg har brukt heter Bronte Top fra Jennifer Lauren og kan kjøpes på Etsy her. Jeg synes det er finest om man tar ribben på fram- og bakstykke i en annen farge enn hovestoffet for da vises konvoluttåpningen bedre.



Jeg har sydd coversøm på alle mulige plasser unntatt sidesømmene og jeg synes det ble en kul detalj!





Jeg elsker fortsatt min Babylock og synes det er veldig lett å sikte når man bruker clearview foten, da har jeg overlocksømmen akkurat mellom strekene for venstre og høyre nål.



04.05.2015

Lady Rose i glitter french terry med påfugl



Husker dere min siste Lady Rose med vinyltrykk av en ugle (se her)? Når jeg kjøpte dette trykket kjøpte jeg også denne påfuglen og siden jeg liker Lady Rose mønsteret så godt ble det en til med vinyltrykk.



Det jeg liker så godt med mønsteret er at den er veldig "casual", den er litt tettsittende over brystene men løsere rundt magen og halsen er litt lenger ut på skuldrene enn andre gensere. Man kan sy den med hette (slik jeg har gjort her) eller man kan sy på vanlig halsribb slik som jeg har gjort på denne. Og i tillegg går det veldig fort når man dropper hetten!




Genseren er forlenget ca 10 cm og lagt opp med dobbelnål på coveren med brett på 3 cm. Ermene er forkortet til å være 3/4 og lagt til ribb. Halsribben til min genser i str 38 er klippet 60 cm lang og 4,5 cm høy. Halsribben er sydd ned med dobbelnål på covermaskinen fordi jeg synes det er finest når den ligger helt flat.



Stoffet jeg har sydd av er glitter French Terry produsert av Lillestoff som snille Judith Kjekk og Søt bestilte inn spesielt til meg! Stoffet er ikke økologisk men er veldig myk og jeg elsker den grovere baksiden med de store løkkene. Jeg brukte innsiden av stoffet til å sy ribb nederst på ermene og dette synes jeg ga genseren et kult og litt mer sporty utseende.



Påfuglen er i svart vinyl med sølv og blå glitter detaljer, noe jeg synes passer veldig godt til dette glitterstoffet. Jeg liker så godt å bruke vinyl på ensfargede stoffer, for det er virkelig prikken over i'en men samtidig så blir plagget fortsatt ganske nøytralt.

Samtidig med denne sydde jeg en til genser av samme mønster, men denne på bestilling til en god venninne. Hun bruker samme størrelse som meg så her var det veldig lett fordi jeg ikke trengte å gjøre noen endringer! Den eneste utfordringen på denne var å få stripene til å matche på sidene og under ermene, men jeg synes jeg fikk det til greit! Halsribben klippet jeg andre veien slik at stripene vises der også. Håper mottakeren blir fornøyd!