04.02.2015

Min nye favorittkjole - Alder dress


Som dere helt sikkert har fått med dere liker jeg best å sy i jersey stoffer. Men av og til synes jeg det er gøy å utfordre meg selv litt og sy i stumme stoffer. Det kule bartestoffet jeg sydde denne kjolen i heter "cotton chambray" og er et bomulllignende stoff med litt stretch i (selv om det står at stoffet inneholder 100% bomull). Stoffet er på ingen måte jersey og man trenger nok å sy etter mønstre beregnet for stumme stoffer.


Mønsteret heter Alder Dress og kan kjøpes hos Grainline Studios her. I tillegg har hun laget en super sewalong som jeg har brukt til å sy denne, veiledningen som fulgte med mønsteret har jeg ikke åpnet en gang. Sewalongen finner dere her.






Mønsteret inneholder mønsterdeler til en rett kjole og en kjole med rynker. Det er sistnevnde jeg har sydd. Kjolen har rynker rundt hele ryggen og mot forstykket. Forstykket er 2-delt på hver side slik at rynkene stopper rett over hoftene ca. Kjolen er stort sett ikke så vanskelig men man må nok ha sydd litt før jeg ville begynt på denne. Det er gode veiledninger men jeg synes det var litt vanskelig å få en fine rette kant der forstykke er delt i 2.


Kjolen har krage som faktisk var overraskende lett å få til! Jeg har brukt trykknapper fordi jeg synes det ble finest til akkurat dette stoffet.




På illustrasjonen på coveret er kjolen sydd med 2 lommer men jeg synes det var finest med bare en lomme på høyre side. Rundt ermene er det sydd en stoffremse som man da bretter innover og syr fast. Her prøvde jeg meg for første gang på "understitching" noe som var overraskende lett å få til og gjorde det så mye lettere å brette stoffet fint innover etterpå, så denne teknikken kommer jeg til å bruke igjen!




Kjolen er uten ermer og passer vel kanskje best til sommeren. Men om man har tights (noe jeg er veldig glad i!) og en genser til så passer den fint til høst/vår og til og med vinter med noen støvler under også. Siden kjolen har ganske god vidde nederst og er ganske lett tenker jeg at det bare er en fordel å ha tights under ;)

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er finest: med eller uten belte. Hva synes dere?




Jeg tror min kommer til å bli brukt mye. Den er behagelig å ha på, ikke for trangt over brystet eller midjen, men samtidig ser man ikke større ut pga rynkene som gir en fin form. Jeg kommer nok til å sy minst en til :)


25.01.2015

Comino Cap kjole i Smallflowers



Ingen tvil om at jeg elsker dette mønsteret. Tidligere har jeg sydd 2 kjoler og 3 t-skjorter av mønsteret (se herher og her). Mønsteret Comino Cap fra Kitschy Coo kjøpes på nettet her og lastes ned som PDF.




Denne gangen har jeg sydd en variant med belte. Jeg brukte svart jersey som jeg skjærte så høy jeg ville ha den x 2. Så sydde jeg langsidene sammen rett mot rett og snudde den rett siden ut. Til slutt sydde jeg fast sidene på begge sider av kjolen. På denne måten henger beltet litt løsere.




Stoffene er produsert av Lillestoff og kjøpt av Kjekk og Søt. Neste blir en hjemmesydd genser i sennepsgul som kan passe til denne kjolen :)

14.01.2015

Bessie i nydelige lotus blomst



Jeg har lenge hatt mønsteret Bessie fra Ottobre 5/2010 ligggende tegnet av, men har av en eller annen grunn alltid funnet et annet mønster å sy av.



Men nå ble det endelig en Bessie på meg, med noen få endringer. Jeg sydde str 38 og den passer perfekt. Jeg forlenget bade ermene  og nederdelen noen få cm og sydde på kantebånd i stedet for å brette opp.



Jeg brukte også kantebånd rundt nakken og sydde ikke stoffet på som ribb slik det star I beskrivelsen. Da klippet jeg også stoffet litt lenger opp slik at utringningen ikke skulle bli for stor uten ribb. Jeg brukte heller ikke strikk under brystene. Jeg satt på 3 trykknapper i plast fra KAM og synes hvit passet best til genseren.



Jeg synes rosa og grå passer så godt sammen! Jeg har egentlig aldri vært en rosa-person, men det å få en datter må ha gjort noe med min fargesmak... Dette nydelige jerseystoffet kan kjøpes hos Liandlo.

13.01.2015

Mister Comet fra Mialuna



Når hele familien har fått hjemmesydde klær så måtte selvfølgelig mannen også få sin første hjemmesydde genser til jul. Jeg synes det er litt vanskelig å finne fine mønstre til menn men heldigvis hadde Mialuna et fint hettegenser mønster som heter Mister Comet.


Mønsteret kjøpes som PDF, noe som jeg har blitt veldig glad i. Den kan kjøpes her. Størrelsene går fra XS til XXXL så denne genseren vil nok passe de fleste! Sidene på genseren er 2-delt slik at man kan ha en stripe på siden. I tillegg kan man ha stripe på hetten også.





Jeg valgte å bruke svart isoli/sweat (kjøpt fra Kjekk og Søt) som hovedstoff, rød jersey til stripen og rød ribb på ermene og nederst på genseren. Genseren er relativt lett å sy men tar litt tid pga at det er en del forskjellige deler. Og om du gjør som meg og syr coversøm over alle sømmer så tar det enda mer tid! Men jeg synes det ble en fin detalj men den røde sømmen.

Til snoren skjærer jeg bare en bit jersey (ca 2-3 cm), trekker i begge ender og så krøller den sammen.



Mannen var i alle fall fornøyd med julegaven sin!

11.01.2015

My Hedy skjørt




Etter flytting til nytt hus så har mannen min bygget skrivebord og nå har maskinene kommet ut igjen!

Tidligere sydde jeg et koseskjørt variant fra Jolijou (se innlegg her) Jeg synes den var så behagelig på at jeg måtte prøve meg på et annet mønster også: My Hedy sweat skirt fra Petit et Jolie. Jeg ville prøve denne fordi jeg synes baksiden er litt spesiell i forhold til andre skjørt.




Skjørtet er et PDF mønster og kjøpes på nettet her. I mønsteret får man en lang og kort variant av skjørtet og man kan velge om man vil ha 2-delt bakside eller ikke. I min variant klippet jeg den lange varianten men fant ut at den var alt for lang i tillegg til ribben som skal syes på nederst, så derfor klippet jeg av en del. Jeg vil tro at resultatet ble et sted mellom lang og kort :) Jeg gikk også for den 2-delte varianten bak fordi jeg hadde lyst å bruke en coversøm der til dekorasjon. Ellers har jeg også brukt coversøm rundt ribben både oppe og nederst. Om man ikke vil bruke coversøm til dekorasjon blir det også fint med bisebånd!



Skjørtet har 4 legg på framsiden og også her brukte jeg coversøm for å sy ned leggene. Da sydde jeg på baksiden og stoppet der sømmen stopper. Jeg dro trådene til baksiden, knyttet dem og klippet av. Det var da viktig å passe på at alle 4 legg gikk parallelt med hverandre og var like lang. Jeg sjekket flere ganger for jeg har sett litt forskjellige måter å sy disse leggene på. Jeg har sett noen bilder der leggene er brettet inn mot midten på baksiden og noen der de er brettet ut mot hver side. I veiledningen mener jeg at det står at de skal brettes i midten slik at man har en brett på hver side av sømmen. Om jeg syr dette skjørtet igjen så bretter jeg foldene nok på hver side slik at de ikke står ut så mye.




16.12.2014

Prøvesying av Lady Serena for Mialuna


Jeg var så heldig å få lov å prøvesy et nytt mønster for Mialuna som heter Lady Serena og som vil komme for salg en gang i januar i nettbutikken hennes her.


Mønsteret har 2 varianter: med hette eller med krage. Jeg kommer nok mest sannsynlig til å sy begge variantene men først ut var varianten med hetten. Jeg klippet str 38 og la til ekstra sømmon (noe som ikke er inkludert i mønstrene) og dette passet perfekt.


Stoffene jeg har brukt er stripete sommer sweat fra Lillestoff, et stoff som er utrolig myk og stretchy og som kan ligne litt på French terry på baksiden. Jeg har kombinert dette med rosa ribb, begge stoffene er fra Uglemor Design.


For å sy den rosa coversømmen på hetten har jeg først sydd hettens ytter- og innerside sammen med blondene mellom, så har jeg brettet det rett side ut og sydd en coversøm over begge lag. Blonden jeg har brukt er engelsk blonde fra Stoff og Stil. Langs ermine har jeg også sydd rosa coversøm. Jeg prøvte å gjøre det same rundt  halsen men coveren min synes dessverre at 5 lag med stoff var litt i det meste lage så derfor sydde jeg ned overlocksømmen på vanlig maskin istedet. Jeg synes at genseren ser best ut om man syr en søm over ribben nederst også, så her har jeg brukt coversøm.



Jeg prøvde så godt jeg kunne å matche stripene i sidesømmen, noe jeg synes jeg fikk godt til :)



For min del så var mønsteret perfekt og jeg er veldig glad at jeg fikk lov å være en av de første til å prøve ut et mønster :)


Ha en fin dag videre!

05.12.2014

Frau Fannie i jeansjersey


Nå har jeg prøvd ut enda et tysk mønster, denne gangen Frau Fannie fra Schnittreif. Mønsteret kjøpes her og man kan velge om man kjøper den ferdig skrevet ut og sendt i posten eller som PDF som skrives ut hjemme. Jeg har blitt veldig glad i PDF. Man kan skrive det ut så mange ganger man vil (for eksempel hvis det viser seg at man har klippet en størrelse for liten) og det viktigste: man kan sy med en gang og trenger ikke å vente på posten!

 


Kjolen har 2-delt bakstykke slik at det passer godt for de med litt svai i ryggen. Skjørtedelen begynner rett over hoftene (i alle fall i mitt tilfelle) og har lommer. Jeg målte meg og var ifølge måltabellen et sted mellom S og M. Jeg bestemte meg for å klippe størrelse S med litt ekstra sømrom. Dette passet bra på nederdelen men på overdelen måtte jeg ta den inn en del.


Jeg har brukt min covermaskin med brun tråd til å sy over de fleste sømmene. Når jeg legger opp kjoler pleier jeg å sy sidesømmene først for så å sy med coveren rundt. Jeg avslutter da ved å sy noen cm over begynnelsen av sømmen og så feste trådene på baksiden. Denne måten fungerer ikke så bra til for eksempel ermene da det ikke er så god plass. Da syr jeg først coversømmen for så å sy ermene sammen i siden. Etter det så syr jeg sømmen ned med en stikning, som vist på bildet nedenfor.


Jeg har sydd min kjole i jeansjersey fra Lillestoff. Dette er et herlig stoff som det er veldig god stretch i og som har en myk bakside som kan ligne sweater/isoli. I lommene har jeg brukt jersey med hvite og brune striper også fra Lillestoff.