24.02.2015

Bronte topp i Diamond Tiger


Når jeg får slike stoffer i posten er jeg så glad å være en del av Olivias sitt designteam :)





Jeg har lenge hatt lyst å sy en Bronte topp siden jeg bare har endret mønsteret til 2 kjoler før (se her og her) Mønsteret kjøpes på Etsy fra Jennifer Lauren, link til mønsteret her. Jeg elsker konvoluttåpningen!



Stoffet jeg brukte heter Diamond Tiger, er produsert av JNY og kan kjøpes hos Olivias her. Stoffet kaller vel for et tigerbilde, eller?



Jeg elsker fargen mint og dette er definitivt min favorittnuanse av turkis. Fargene på dette stoffet er nydelig og gult passer så fint sammen med mint har jeg innsett nå :)

Til konvoluttåpningen brukte jeg mint jersey (også fra Olivias, se her) og jeg sydde rundt halsåpningen med en gul coversøm.



Mange har spurt meg hvordan jeg får til fine coversømmer. For det meste er det bare øving og jeg får også hoppesting av og til, spesielt om det er tykkere stoffer og flere lag. Men om det er opplegg eller en pyntesøm slik som på denne genseren over jerseylag så funker følgende for meg:
- Jeg legger stoffet under covermaskinen med overlocksømmen brettet til høyre (jeg syr altså på baksiden av stoffet).
- Så syr jeg en coversøm slik at venstre nålen treffer rett til venstre for overlocksømmen.
- Stinglengde på maks (4), diff på 0,75-1. Trådspenning på 4-4-4-3

Jeg sydde str 10 (har 38 til vanlig) og den eneste endringen jeg har gjort er å gjøre den litt videre rundt livet og gjort den litt lengre (ca 10 cm).

22.02.2015

Prøvesying av Dolores for Milchmonster


Jeg var så heldig å bli valgt ut til å prøvesy et mønster for Milchmonster som heter Dolores. Jeg har tidligere både sydd Toni og Martha mønstre og elsker disse!

Denne gangen var mønsteret litt annerledes enn de andre hun har lagt før, for dette var en skjorte i stumt stoff. Som alltid med Milchmonster er det mange varianter man kan velge mellom: lange, korte eller uten ermer, kjole eller topp, med krage eller uten, med mansjetter eller med strikk og til og med gravidversjon.



Jeg har sydd 2 skjorter før og har litt erfaring heldigvis, for veiledningen var på tysk. Så det endte opp med at jeg sydde mer fra erfaring og ikke følgte mønsteret så mye.





Jeg valgte varianten uten ermer og uten selve kragedelen (bare underdelen på en måte). Kjolen har rynker over brystet og det var akkurat det som gjorde at jeg falt for mønsteret! Jeg valgte trykknapper i mint og 1 kontrastknapp i korall på kragen. Alle knappene er kjøpt hos Kjekk og Søt.



Dette er første versjonen og vi holder fortsatt på å prøvesy. Det kommer nok litt endringer før mønsteret er klar til salgs, men jeg er veldig fornøyd med min versjon. Jeg måtte gå ned en størrelse i forhold til vanlig størrelse (noe som vil bli rettet opp i neste versjon) og måtte lage armåpningen litt større. Ellers er kjolen akkurat som mønsteret.


Jeg er klar for sommer!

04.02.2015

Min nye favorittkjole - Alder dress


Som dere helt sikkert har fått med dere liker jeg best å sy i jersey stoffer. Men av og til synes jeg det er gøy å utfordre meg selv litt og sy i stumme stoffer. Det kule bartestoffet jeg sydde denne kjolen i heter "cotton chambray" og er et bomulllignende stoff med litt stretch i (selv om det står at stoffet inneholder 100% bomull). Stoffet er på ingen måte jersey og man trenger nok å sy etter mønstre beregnet for stumme stoffer.


Mønsteret heter Alder Dress og kan kjøpes hos Grainline Studios her. I tillegg har hun laget en super sewalong som jeg har brukt til å sy denne, veiledningen som fulgte med mønsteret har jeg ikke åpnet en gang. Sewalongen finner dere her.






Mønsteret inneholder mønsterdeler til en rett kjole og en kjole med rynker. Det er sistnevnde jeg har sydd. Kjolen har rynker rundt hele ryggen og mot forstykket. Forstykket er 2-delt på hver side slik at rynkene stopper rett over hoftene ca. Kjolen er stort sett ikke så vanskelig men man må nok ha sydd litt før jeg ville begynt på denne. Det er gode veiledninger men jeg synes det var litt vanskelig å få en fine rette kant der forstykke er delt i 2.


Kjolen har krage som faktisk var overraskende lett å få til! Jeg har brukt trykknapper fordi jeg synes det ble finest til akkurat dette stoffet.




På illustrasjonen på coveret er kjolen sydd med 2 lommer men jeg synes det var finest med bare en lomme på høyre side. Rundt ermene er det sydd en stoffremse som man da bretter innover og syr fast. Her prøvde jeg meg for første gang på "understitching" noe som var overraskende lett å få til og gjorde det så mye lettere å brette stoffet fint innover etterpå, så denne teknikken kommer jeg til å bruke igjen!




Kjolen er uten ermer og passer vel kanskje best til sommeren. Men om man har tights (noe jeg er veldig glad i!) og en genser til så passer den fint til høst/vår og til og med vinter med noen støvler under også. Siden kjolen har ganske god vidde nederst og er ganske lett tenker jeg at det bare er en fordel å ha tights under ;)

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er finest: med eller uten belte. Hva synes dere?




Jeg tror min kommer til å bli brukt mye. Den er behagelig å ha på, ikke for trangt over brystet eller midjen, men samtidig ser man ikke større ut pga rynkene som gir en fin form. Jeg kommer nok til å sy minst en til :)


25.01.2015

Comino Cap kjole i Smallflowers



Ingen tvil om at jeg elsker dette mønsteret. Tidligere har jeg sydd 2 kjoler og 3 t-skjorter av mønsteret (se herher og her). Mønsteret Comino Cap fra Kitschy Coo kjøpes på nettet her og lastes ned som PDF.




Denne gangen har jeg sydd en variant med belte. Jeg brukte svart jersey som jeg skjærte så høy jeg ville ha den x 2. Så sydde jeg langsidene sammen rett mot rett og snudde den rett siden ut. Til slutt sydde jeg fast sidene på begge sider av kjolen. På denne måten henger beltet litt løsere.




Stoffene er produsert av Lillestoff og kjøpt av Kjekk og Søt. Neste blir en hjemmesydd genser i sennepsgul som kan passe til denne kjolen :)

14.01.2015

Bessie i nydelige lotus blomst



Jeg har lenge hatt mønsteret Bessie fra Ottobre 5/2010 ligggende tegnet av, men har av en eller annen grunn alltid funnet et annet mønster å sy av.



Men nå ble det endelig en Bessie på meg, med noen få endringer. Jeg sydde str 38 og den passer perfekt. Jeg forlenget bade ermene  og nederdelen noen få cm og sydde på kantebånd i stedet for å brette opp.



Jeg brukte også kantebånd rundt nakken og sydde ikke stoffet på som ribb slik det star I beskrivelsen. Da klippet jeg også stoffet litt lenger opp slik at utringningen ikke skulle bli for stor uten ribb. Jeg brukte heller ikke strikk under brystene. Jeg satt på 3 trykknapper i plast fra KAM og synes hvit passet best til genseren.



Jeg synes rosa og grå passer så godt sammen! Jeg har egentlig aldri vært en rosa-person, men det å få en datter må ha gjort noe med min fargesmak... Dette nydelige jerseystoffet kan kjøpes hos Liandlo.

13.01.2015

Mister Comet fra Mialuna



Når hele familien har fått hjemmesydde klær så måtte selvfølgelig mannen også få sin første hjemmesydde genser til jul. Jeg synes det er litt vanskelig å finne fine mønstre til menn men heldigvis hadde Mialuna et fint hettegenser mønster som heter Mister Comet.


Mønsteret kjøpes som PDF, noe som jeg har blitt veldig glad i. Den kan kjøpes her. Størrelsene går fra XS til XXXL så denne genseren vil nok passe de fleste! Sidene på genseren er 2-delt slik at man kan ha en stripe på siden. I tillegg kan man ha stripe på hetten også.





Jeg valgte å bruke svart isoli/sweat (kjøpt fra Kjekk og Søt) som hovedstoff, rød jersey til stripen og rød ribb på ermene og nederst på genseren. Genseren er relativt lett å sy men tar litt tid pga at det er en del forskjellige deler. Og om du gjør som meg og syr coversøm over alle sømmer så tar det enda mer tid! Men jeg synes det ble en fin detalj men den røde sømmen.

Til snoren skjærer jeg bare en bit jersey (ca 2-3 cm), trekker i begge ender og så krøller den sammen.



Mannen var i alle fall fornøyd med julegaven sin!

11.01.2015

My Hedy skjørt




Etter flytting til nytt hus så har mannen min bygget skrivebord og nå har maskinene kommet ut igjen!

Tidligere sydde jeg et koseskjørt variant fra Jolijou (se innlegg her) Jeg synes den var så behagelig på at jeg måtte prøve meg på et annet mønster også: My Hedy sweat skirt fra Petit et Jolie. Jeg ville prøve denne fordi jeg synes baksiden er litt spesiell i forhold til andre skjørt.




Skjørtet er et PDF mønster og kjøpes på nettet her. I mønsteret får man en lang og kort variant av skjørtet og man kan velge om man vil ha 2-delt bakside eller ikke. I min variant klippet jeg den lange varianten men fant ut at den var alt for lang i tillegg til ribben som skal syes på nederst, så derfor klippet jeg av en del. Jeg vil tro at resultatet ble et sted mellom lang og kort :) Jeg gikk også for den 2-delte varianten bak fordi jeg hadde lyst å bruke en coversøm der til dekorasjon. Ellers har jeg også brukt coversøm rundt ribben både oppe og nederst. Om man ikke vil bruke coversøm til dekorasjon blir det også fint med bisebånd!



Skjørtet har 4 legg på framsiden og også her brukte jeg coversøm for å sy ned leggene. Da sydde jeg på baksiden og stoppet der sømmen stopper. Jeg dro trådene til baksiden, knyttet dem og klippet av. Det var da viktig å passe på at alle 4 legg gikk parallelt med hverandre og var like lang. Jeg sjekket flere ganger for jeg har sett litt forskjellige måter å sy disse leggene på. Jeg har sett noen bilder der leggene er brettet inn mot midten på baksiden og noen der de er brettet ut mot hver side. I veiledningen mener jeg at det står at de skal brettes i midten slik at man har en brett på hver side av sømmen. Om jeg syr dette skjørtet igjen så bretter jeg foldene nok på hver side slik at de ikke står ut så mye.