10.06.2016

T-skjorte fra Made by Runi



I dag har jeg fått lov å testsy en t-skjorte for Runi. Hun har den siste tiden vært imponerende effektiv og lagt flere mønstre til barn og nå også et t-skjorte mønster til dame. Mønsteret kan kjøpes om kort tid i hennes nettbutikk.

Mønsteret består bare av 2 deler og kantebånd syes rundt ermene og i halsåpningen. Dermed er dette mønsteret noe av det kjappeste jeg har sydd på lenge! Baksiden er litt lengre en framsiden og det er helt perfekt for meg som ikke liker å vise ryggen når jeg sitter :)



Stripene er fra ByJila og disse har jeg kombinert med gul jersey og et gult vinyltrykk av en ananas med teksten "A pineapple a day keeps the worries away". Jeg ser i etterkant at det muligens er litt vanskelig å lese teksten pga stripene men sommerslig er den i hvert fall.





22.04.2016

En prikkete Agnes



Det er lenge siden jeg har skrevet noe på bloggen min og det er nok i hovedsak fordi jeg har startet å selge barneklær, noe som ble mer populært enn antatt ;)

Men endelig er jeg tilbake! Denne gangen er jeg tilbake som designer for ByJila og en av stoffene jeg har sydd av denne gangen er dette prikkete stoffet. Jeg elsker basisstoffer som man kan kombinere med så mange andre stoffer og ByJila har et veldig godt utvalg av striper, prikker, stjerner og ensfarget.


Mønsteret jeg har brukt heter Agnes fra Tilly and the Buttons. Jeg elsker puffermene og i tillegg til rynking er det også brukt framilon over skulderen og nedover armen, noe som jeg synes gir en kul effekt :) Jeg synes halsribben i mønsteret er alt for stort og sist jeg sydde etter dette mønsteret målte jeg halsutringningen selv og klippet ribben 75% av målet. Denne gangen har jeg brukt den prikkete jerseyen til å kante med.


Det blir aldri feil med prikker! Ha en fin dag og så håper jeg det ikke blir så lenge til neste gang :)


13.01.2016

Batgenser nr 2 fra Heilt Spesiell


Selv om jeg var veldig skeptisk på om jeg ville like modellen før jeg sydde den første batgenseren er dette absolutt en av de gensere jeg har brukt mest den siste tiden. Derfor måtte jeg bare sy en til og jeg har allerede planlagt flere ;)




Mønsteret er fra boken "Heilt Spesiell - Sy til liten og stor" og størrelsen tilsvarer det jeg bruker til vanlig. Jeg har gjort noen små endringer som dere kan lese om i mitt første blogginnlegg om genseren her. Blant annet har jeg sydd ribben som en v-hals. Veiledningen på hvordan man gjør dette kan man blant annet finne på Heilt Spesiell sin blogg her.


Den svarte jerseyen er fra ByJila og det mønstrede stoffet på ermene er fra Strömming Design.


21.11.2015

Batgenser fra Heilt Spesiell


Helt siden jeg så batgenseren når boken "Heilt Spesiell, sy til liten og stor" kom ut, var det noe i meg som likte fasongen men jeg var litt skeptisk på om den løse modellen med de vide ermene ville passe meg. Da var det ikke noe bedre å gjøre enn å bare sy den og prøve den på og jeg må si at all min skepsiss har forsvunnet nå :) Modellen er faktisk veldig flatterende! Batermer (noe som er veldig behagelig å ha på!), vid øverst og stramt rundt hoftene.

Jeg måtte tenke mye på hvordan den ene delen av ermen skulle ligge på det mønstrede stoffet for at mønsteret skulle gå rett vei, men jeg klipper rett fra første gang! Bedre å tenke seg om 2 ganger enn å klippe 2 ganger ;)




Jeg har gjort noen endringer i forhold til mønsteret i boken. For det første synes jeg at utringningen var litt for sotr og klippet derfor utringningen litt høyere opp på mønsteret. Jeg måtte da også klippe halsribben kortere og gjorde den om til en v-hals (dvs at sømmen på ribben er på framsiden og at ribben går i en v). Ermribben har jeg gjort litt lengre for jeg synes at ermene ble litt for kort til min smak etter mønsteret (jeg har klippet 17cm i stedet for 10 cm i str M). Og siste endring jeg gjorde var å forlenge genseren litt for jeg liker ikke å ha ryggen bar når jeg sitter. Dette er forøvrig en endring jeg pleier å gjøre på alle mønstre.


Størrelsen er nok blitt mye diskutert på forskjellige facebook grupper (kanskje mest i den forrige boken). Jeg har nå prøvd 2 voksenmodeller fra boken og kan si at begge tilsvarer det jeg pleier å bruke av størrelse.


Det er kjekt å ha noen gensere som er litt mer spesielle og jeg kommer nok til å sy flere varianter av denne!

01.11.2015

Agnes fra Tilly and the Buttons

 
















Det er lenge siden jeg har prøvd et nytt mønster nå og er glad for at jeg fikk sy noe av de nye farger av kløvere fra Olivias (de forskjellige fargene finner man i nettbutikken her). Jeg brukte det brune stoffet med blå kløvere og hvite "melkeblomster".

De som har fulgt med på "The Great Brittish Sewing Bee" husker kanskje Tilly. Hun har nå sin egen nettside og har gitt ut en bok. På nettsiden hennes selger hun også forskjellige mønstre og jeg falt med en gang for mønsteret som heter Agnes.

Mønsteret til denne genseren inneholder forskjellige varianter. Man velger om man vil ha en helt enkel basisgenser med lange eller 1/2 ermer, men man kan også gå for varianten med puffermer og englebånd/Framilon på både ermene og brystet. Da dette var første gangen jeg testet dette mønsteret hadde jeg lyst å prøve både puffermer og rynking over brystet.



Jeg hadde sett noen bilder på Instagram og synes at genseren så veldig tettsittende ut, derfor brukte jeg et annet mønster for å finne den rette vidden (i etterkant ser jeg at den kunne vært litt mer tettsittende, men det får jeg endre på til neste gang!).

Jeg synes det var veldig vanskelig å velge størrelse utifra måltabellen. Jeg var 3 forskjellige størrelser på de forskjellige målene, selv om jeg aldri pleier å gradere mellom størrelser på mønstre. Det jeg gjorde da var å legge et godt prøvd mønster jeg liker oppå dette mønsteret og se hvor linjene traff. Da fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på størrelse 3 (jeg bruker 38/M til vanlig). Det viste seg å være et godt valg og satt godt overalt.




Jeg klippet halskanten etter mønsteret men fant fort ut at 10% mindre enn halsåpningen ikke var nok og at halskanten sto ut, derfor målte jeg bare selv og brukte samme høyde som på mønsteret men 25% mindre enn halsåpningen som jeg pleier å gjøre.

Framilon skulle brukes på ermene og på brystet og det var overraskende lett å få til. Et genialt triks jeg lærte fra veiledningen (som forøvrig er på engelsk men veldig lett å forstå men mange gode bilder) var å klippe båndet 3 cm lengre enn det man trenger slik at man har noe å holde fast i.







Jeg liker mønsteret veldig godt og synes det ble en flott effekt med både rynker og framilon på ermene. Mønsteret kommer jeg garantert til å sy av igjen, men da blir den nok litt mer tettsittende enn denne tror jeg.




20.10.2015

Singlett med bryterrygg fra Heilt Spesiell


Jeg var så heldig å ikke bare få lov å være testsyer for Heilt Spesiell sin nye bok ("Heilt Spesiel - Sy til liten og stor") men også å være en av de første til å få boken i postkassen. Boken inneholder mønstre til både barn, dame og herre. Jeg gleder meg veldig til å få teste toppen med bryterrygg. Selv om det er vinter synes jeg det er perfekt med en topp og åpen cardigan over.


Stoffet jeg brukte fikk jeg kjøpe fra noen sitt private stofflager og er virkelig en skatt! Jeg hadde ikke så mye og derfor var toppen det perfekt mønsteret!

Jeg hadde gått tom for brun jersey men brukte ribb i stedet. Jeg var litt redd at den skulle trekke stoffet for mye sammen og at den skulle bli for stram under ermene men den satt perfekt! Den eneste endring jeg gjorde var å forlenge toppen litt for jeg liker ikke å ha ryggen bar når jeg setter meg.


Nå gleder jeg meg bare til å sy av enda flere mønstre fra boken! Og for de som ikke har kjøpt enda kan den blant annet kjøper her.


15.10.2015

Hvordan sy en genser med rynker ved bruk av et vanlig gensermønster


I dette innlegget har jeg lyst å vise dere hvordan man kan endre et enkelt gensermønster til å få rynker rundt halsen.

Jeg har tatt utgangspunkt i froskegenseren fra boken Heil Spesiell og Jubel men denne metoden vil virke på samme måte på andre mønstre også. Jeg har brukt matpapir som mønsterark og tegnet av mønsteret slik det star i boken. Jerseystoffet har jeg brettet dobbelt og mønsteret er lagt på slik at nederdelen går kant i kant med bretten men halsåpningen ligger litt lenger vekk fra kanten da det skal syes rynker der, se bilde nedenfor.


Jeg klipper rundt genseren (i dette tilfelle er sømmon inkludert i mønsteret) men siden jeg hadde lyst på en genser som gikk litt ut nederst og ikke var så tettsittende har jeg også skrått den litt ut på sidene slik dere kan se på bilde under. Om man vil ha samme passform som originalen så legger man ikke til ekstra på sidene.
Jeg markerte stoffet som er ekstra til venstre for halskanten slik at jeg vet vet hvor rynkene skal syes.


Nederst har jeg klippet ekstra fordi jeg ønsket oppbrett og ikke kantebånd. Om man ser nøye etter vil man se at mønsterarket ikke ligger helt bent nederst (fordi den ikke ligger kant i kant bade oppe ved halsåpningen og nede). Det jeg har gjort da er at jeg har klippet nederkanten slik at den blir bent i forhold til mønsteret på stoffet.

Rynkene har jeg sydd ved bruk av 2 rynketråder. Jeg sydde rykene først fast med elastisk rettsøm på vanlig maskin for å så kante halsåpningen. Resten av genseren er sydd slik det står i veiledningen, med unntak av at genseren er brettet opp nederst og det ikke er blitt brukt kantebånd.




18.09.2015

Dilla på vinyltrykk



Jeg har i det siste blitt veldig glad i å sy litt mer nøytrale plagg til meg selv og siden jeg nå har fått min egen Silhouette Portrait maskin så er det vel ingenting bedre med ensfarget jersey og et kult trykk? Jeg har brukt melert jersey fra Byjila til denne genseren. Jeg elsker den melerte effekten og synes den gjør plagg det lille ekstra sammenlignet med bare vanlig ensfarget jersey.


Fjæren har jeg funnet selv på internet og tracet i Silhouette Studio. Dette er egentlig ikke så veldig vanskelig og det kule er at man kan finne nesten hvilken som helst tegning på nettet og få dette på en genser i den fargen og størrelsen man ønsker! På fjæren har jeg brukt metallic heat transfer vinyl fra Gladagrodan og den satt seg på stoffet veldig lett.


Mønsteret jeg har brukt er mitt favorittmønster til enkle gensere: Lady Rose fra Mialuna uten hette. Jeg har brukt covermaskinen til å sy rosa stikninger rundt halsen og til opplegg nederst og rundt ermene.

Det er ikke alltid så lett å ta bilder med ungene hjemme og i dag var det en liten jente som absolutt ville være med på bildene!


Jeg forbereder meg om dagen til høstmarked på Tou Scene i Stavanger og har sydd ganske mye i det siste. Og man vet vel at man har sydd litt for mye når man prøver å finne pedalen på pc-en for å skrive et blogginnlegg? :p

03.09.2015

Rosa og grå kombo





 


I går kveld hadde jeg lyst å sy en genser som jeg kunne stryke et vinyltrykk på når den nye Silhouette maskinen kommer senere denne uken. Jeg hadde bestilt noen ensfargede stoffer hos Byjila og synes den rosa melerte jerseyen var så nydelig og myk! Jeg pleier egentlig ikke å gå så mye i rosa, men denne er litt mer lakserosa og jeg liker veldig godt den melerte effekten.

Jeg tok utgangspunkt i Toni mønsteret fra Milchmonster. Jeg brukte mønsterdelen til hel kjole og kuttet den av på den lengden jeg ønsket til genseren og samtidig minsket jeg den litt I vidde nederst også enn mønsteret for kjolen er.


Jeg liker veldig godt raglansermer og synes slike ermer passer perfekt til coversømmer. Kombinert med gråe striper (også fra Byjila) og gråe pyntesømmer synes jeg genseren ble veldig fin, og kanskje til og med litt søt? Jeg passet også på at stripene matchet under armen og da er mange knappenåler trikset!


Planen var vel å vente med å stryke vinyltrykk på til maskinen kom men jeg var så heldig å få et Flower Scull trykk fra Lene fra bloggen www.lemi.no og synes den passet helt perfekt til resten av genseren så da ble denne brukt i stedet! Jeg må nok heller sy meg en ny genser tror jeg :)

 

04.08.2015

Lady Rosalie i blondestoff

Jeg var veldig begeistret for dette blondestoffet fra Olivias når jeg kjøpte. Når jeg ikke sydde av det med en gang jeg fikk det i posten og det bare ble liggende ble jeg veldig i tvil på om jeg kanskje hadde gått litt lei både fargen og mønsteret.


Nå trengte jeg en ny topp til ferien og da tenkte jeg på dette blondestoffet. Jeg er fortsatt litt i tvil på hva jeg skal sy av resten av stoffet men synes at toppen ble veldig fin i alle fall!


Mønsteret jeg har brukt er Lady Rosalie fra Mialuna men uten ribb rundt halsen og armåpningen. I stedet har jeg klippet mønsteret uten sømmon akkurat der og kantet med samme jersey som resten av toppen. Jeg har lenge unngått å kante med noe annet enn ribb fordi jeg trodde det var vanskelig. Nå som jeg har fått prøvd å kante med både jersey og viscose jersey synes jeg det egentlig er veldig lett og ingen grunn til å gru seg!! Det eneste man må passe på i forhold til ribb er at man holder stoffet bent foran kantebåndsapparatet slik at det ikke bretter seg når det blir matet inn. Jeg synes det er veldig fint å bruke samme stoff som resten av plagget til kantebånd og stoffet som blir kantet holder seg mye flatere. Når man kanter med ribb synes jeg stoffet veldig lett trekker seg litt sammen, det unngår man ved å bruke vanlig jersey.


En ting som jeg var oppmerksom på var de lyse og mørke deler på stoffet. Jeg tenkte det var finest at den lyseste delen var over brystene og den mørkeste over magen. Jeg måtte da også passe på at disse delene traff i siden på bak- og framsiden. For å gjøre det klippet jeg først framsiden og la spissen under armen på stoffet jeg skulle klippe til baksiden. Da er det lett å se hvor man skal klippe for at det skal matche.

Det har ikke vært den beste sommeren her men heldigvis fikk toppen lufte seg i litt finere vær i Belgia :)